مذاکرات مجدد اتحادیه اروپا و بریتانیا

مذاکرات نخست‌ وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا شامگاه چهارشنبه درحالی در بروکسل به پایان رسید که دو طرف بدون دست‌یابی به نتیجه ملموسی، بار دیگر توافق کردند که گفت‌وگوهای فنی برای اصلاح توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه پیدا کند.
براساس بیانیه مشترک ترزا می و ژان کلود یونکر دو طرف درباره اختلاف‌نظر نمایندگان پارلمان انگلیس با پیش‌نویس توافقنامه برگزیت رایزنی کرده و یونکر هم ضمانت‌هایی را به‌صورت شفاهی برای رفع این نگرانی‌ها مطرح کرده است.
با این‌حال او همچنان موافق نیست که در اصل توافقنامه‌ای که در حدود دو ماه پیش به تائید 27 کشور اروپایی رسید، تغییری ایجاد شود. براساس این بیانیه، یونکر به نمایندگی از اروپا ابراز آمادگی کرد که در سند ضمیمه توافقنامه برگزیت موسوم به اعلامیه سیاسی، چند سطری برای رفع نگرانی نمایندگان پارلمان انگلیس اضافه و یا اصلاح شود.
قرار شد مذاکرات فنی میان وزیر برگزیت انگلیس و نماینده شورای اروپا در روزهای آینده ادامه پیدا کند و سپس یونکر و می به‌ منظور بررسی پیشرفت کار پیش از پایان ماه جاری با یکدیگر دوباره ملاقات کنند.
در این میان یونکر طی سخنانی در مورد برگزیت ،آن را فاجعه بارترین تصمیم دوران بعد از جنگ در اروپا دانست. به گفته وی اگر انگلیسی ها یک تمدید تاریخ برگزیت را درخواست کنند باید شهروندان خود را به شرکت در انتخابات اروپا فراخوانند.او افزود اینکه آیا این عاقلانه است مسئله ای دیگر است.
انگلیس قرار است بر اساس برنامه های اتخاذ شده در 29 ماه مارس از اتحادیه اروپا خارج شود