واکنش جدید آمریکا و اتحادیه اروپا به تظاهرات گسترده مردم

واکنشهای امریکا و اتحادیه اروپا با گسترش و تداوم اعتراضات وارد مرحله جدیدی شد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در دوره جنبش سبز در دولت باراک اوباما حضور داشت، در مصاحبه با ان بی سی در پاسخ به پرسشی پیرامون پاسخ نامتناسب دولت اوباما به اعتراضات جنبش سبز و چگونگی پاسخ دولت بایدن به اعتراضات جاری در ایران گفت دلیل رویکرد متفاوت آمریکا به اعتراضات سال ٢٠٠٩ این باور بود که مبادا موضع‌گیری آمریکا به جای کمک به تظاهرات موجب تضعیف آن شود.، ولی رویکرد دولت بایدن به تظاهرات در ایران متفاوت است وی افزود درسی که در نتیجه اتخاذ آن رویکرد از سوی دولت اوباما گرفتیم، این است که نباید وسواس فکری به خرج داد و اینک معتقدیم مهمترین کاری که ایالات متحده باید در پاسخ به مطالبات مردم کشورهای دیگر درباره حقوق و کرامت‌شان انجام دهد این است که محکم و روشن و پایبند به اصول باشد . همچنین لیندا توماس گرینفیلد، سفیز امریکا در سازمان ملل، در توییتی نوشت: زنان ایران برای آزادی‌های اولیه به پا خواسته‌اند. ما با شما اعلام همبستگی می‌کنیم. شجاعت شما الهام‌بخش همه مردم جهان است. در این میان جوزف پورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که رفتار جمهوری اسلامی در خیابان با مردم غیرقابل قبول است. او خواهان توقف فوری خشونت و آزادی دسترسی مردم ایران به اینترنت شده است در این میان شورای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، اعمال خشونت‌ نامتناسب و گسترده علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز و قطع اینترنت و دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی توسط جمهوری اسلامی را توجیه‌ناپذیر و غیر قابل قبول خواند.
شورای اروپایی همچنین بر لزوم پایبندی مقامات و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به اصول مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز یکی از امضاکنندگان آن است، تاکید کرده است.این شورا همچنین از حکومت ایران خواسته است تا درباره شمار کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها اطلاع‌رسانی کرده و همه کسانی را که در اعتراضات مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند، آزاد کند.شورای اروپایی در پایان بیانیه یه خود تاکید کرده قتل مهسا امینی باید به‌صورت مقتضی مورد بررسی قرار گیرد و عاملان مرگ او بازخواست شوندو هشدار داده که اتحادیه اروپا در اجلاس آتی وزیران خارجه کشورهای عضو، در رابطه با قتل مهسا امینی و همچنین نحوه برخورد نیروهای امنیتی ایران با معترضان، همه گزینه‌هایی را که در اختیار دارد، بررسی خواهد کرد.
به نظر میرسد با گسترش و تداوم تظاهرات، اروپا ممکن است تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع کند و نتیجه کار امکانات و توافق برجام را به طور کلی متوقف کند. حکومت با توهم خود در سرکوب معترضان به طور بنیادی وارد موج جدیدی از بحران شده است که نمیتواند مشکلش را حل کند. بدون اقدامات اساسی این موج نمیتواند خاموش شود.