توجیهات معاون وزارت ارتباطات درباره‌ اختلالات و کندی سرعت اینترنت

در حالی که پایین بودن سرعت اینترنت در ایران مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کرده و در برخی موارد امکان استفاده از اینترنت و فضای مجازی را به حداقل رسانده، و در عمل موجب بروز محدودیت‌هایی جدی برای فعالیت‌های کاربران و مردم شده است، رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات نارضایتی مردم از وضعیت اینترنت را غیر واقعی دانست و اظهار داشت علت نارضایتی مردم از کیفیت اینترنت رشد شتابان تقاضا است.
وی اظهار داشت آمارها نشان می‌دهد که کیفیت پایین نیامده، اما سطح توقع مردم از سرویس‌ها افزایش یافته است. وی همچنین با اشاره به اینکه تعداد کاربرانی که از سرویس‌ها استفاده می‌کنند افزایش یافته، یکی از دلایل نارضایتی مردم را افزایش تعداد کاربران دانست.
به نظر می‌رسد که منظور معاون وزیر ارتباطات از توضیح در این باره که تعداد کاربران فضای مجازی افزایش یافته است،‌ این باشد که افزایش تعداد کاربران به دلیل استفاده‌ی تعداد بیشتری از کاربران از پهنای باند اینترنت، موجب تاثیرگذاری بر کیفیت اینترنت شده است. همین اظهارات، سخنان خود وی را که تاکید کرده است که سرعت اینترنت تغییری نکرده است، نقض می‌کند و اشاره‌ی وی بر افزایش تعداد کاربران اینترنت نشان می‌دهد که وی تغییر در کیفیت اینترنت را پذیرفته ولی آن را ناشی از اقدام دولت و وزارت ارتباطات نمی‌‌داند.
باقری اصلی در بخش دیگری از سخنانش به گسترش استفاده مردم از فضای مجازی اشاره کرد و با بیان این موضوع که حتی در مناطق روستایی استفاده مردم از اینترنت افزایش یافته است، در عین حال بر ضرورت تداوم ارتقای کیفیت اینترنت تاکید کرد.
وی که علاوه بر معاونت امور مجلس وزارت ارتباطات، رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک نیز هست، با بیان این موضوع که بخش تحلیل و پردازش داده‌ها نوعی کسب وکار جدید محسوب می‌شود و نباید کسب و کارهایی مثل دیجی‌کالا، سایت دیوار شخصا این کار را انجام دهند، اظهار داشت پلتفرم‌ها و مرکز ملی تبادل اطلاعات اجازه نگه داشتن داده را ندارند.
رضایی اصل با اشاره به اینکه تحلیل و بررسی آن داده‌ها، ارزش افزوده و ثروت خلق می‌کند، اظهار داشت شاید با قوانین مربوط به حفاظت از داده‌ها بتوان بخش‌هایی از این مساله را رفع کرد و مانع از نگهداری داده‌ها توسط پلتفرم‌ها شد.
معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این موضوع که وزارت خانه به هیچ‌ کس اجازه دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت را نخواهد داد، خود را ناظر طرح سلامت الکترونیک دانست و با اشاره به اینکه به هیچ عنوان اجازه دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت داده نخواهد شد، داده‌های مربوط به سلامت را داده‌هایی حساس دانست و اظهار داشت اشتباه در این زمینه قابل برگشت نیست.
وی تصریح کرد تا قبل از اینکه در این زمینه قانونی وجود نداشته باشد، دولت اجازه نخواهد داد که دسترسی به پرونده توسط پزشکان و دیگر افراد فراهم شود.
وی همچنین با بیان این موضوع که در حوزه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال باید پهنای باند حداقل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد، اظهار داشت برای آنکه زیرساخت تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال فراهم شود باید دسترسی‌های فراگیر و سرعت بالای اینترنت در اختیار باشد. رضایی اصل تصریح کرد سرعت و پهنای باند کنونی به هیچ عنوان برای ایجاد این تحول در اقتصاد دیجیتال کافی نیست.
رضایی اصل تصریح کرد در حال حاضر رتبه اینترنت ایران رتبه ۱۴۴ در دنیا است.
وی افزود در اینترنت همراه اوضاع بهتر است و سرعت نزدیک به ۳۰ است و رتبه‌ی کشور بین ۷۱ تا ۷۳ را در جهان داریم.
رضایی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در حوزه‌ی توسعه‌ی سرعت اینترنت ایجاد شده است اظهار داشت از سال ۹۲ تا به حال ظرفیت فضای مجازی از ۷۲ گیگ به ۱/۵ ترابایت افزایش یافته است. وی تصریح کرد هیچ کس تصور نمی‌کرد با چنین شتابی بتوان حرکت کرد. رضایی افزود به همین دلیل ۵ سال آینده را نیز نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد تا زمانی که پهنای باند کافی فراهم نشود، آرزوهای دیجیتال کشور محقق نخواهد شد.
وی با بیان این موضوع که مهم‌ترین مطالبه‌ی امروزی مردم و نمایندگان ارتقای ارتباطات روستایی و بهبود کیفیت اینترنت است، اظهار داشت کیفیت پایین نیامده، اما سطح توقع مردم از سرویس‌ها افزایش یافته و از طرفی تعداد کاربرانی که از سرویس‌ها استفاده می‌کنند نیز افزایش یافته ‌است. رضایی در عین حال تایید کرد که در برخی مناطق ایراداتی وجود دارد. وی قطع فیبر نوری و نیز استفاده از سیم مسی در برخی مناطق را از جمله مسائلی دانست که بر بر سرعت اینترنت تاثیر گذاشته است. اما در همان حال اظهار داشت با وجود ظرفیت‌سازی‌ها، توقع مردم و شتاب تحول دیجیتال از چیزی که دولت می‌تواند اراده کند پیشی می‌گیرد.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که نارضایتی مردم از کیفیت خدمات اینترنتی نه به دلیل افزایش توقع آنها، ‌بلکه به این دلیل است که با توجه به استفاده‌ی روزافزون از اینترنت و نیاز و وابستگی روزافزون مردم به اینترنت و فضای مجازی و به ویژه با گسترش کسب و کارهای اینترنتی و افزایش کسانی که با استفاده از اینترنت امرار معاش می‌کنند، فضای مجازی اهمیتی غیرقابل چشم پوشی در زندگی مردم یافته است و قطع مقطعی اینترنت و همچنین کاهش کیفیت آن فعالیت‌های شغلی و حرفه‌ای و همچنین تخصصی افراد را مخدوش می‌کند.
ضمن اینکه کاهش کیفیت و سرعت اینترنت در روزهای اخیر علاوه بر آنکه مشکلاتی جدی برای کاربران اینترنتی ایجاد کرده است، عملا فعالیت بسیاری از کاربران را مختل کرده بود. برخی از دست‌اندرکاران نظام و نمایندگان مجلس شرایط فعلی اینترنت را بخشی از عملیاتی شدن طرح صیانت عنوان کرده و تاکید کرده بودند که کاهش کیفیت و سرعت اینترنت که در برخی موارد به صورت قطع کامل اینترنت خود را نشان داد، بخشی از سیاست‌های نظام برای اجرای طرح صیانت است که عملیاتی و اجرایی شده است.