سیاست های راهبردی جدید ناتو علیه روسیه

به گزارش رویترز، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در پایان اجلاس خود در مادرید اعلام کرد تا هر زمان لازم باشد از اوکراین در مقابل تجاوز و بی رحمی های روسیه حمایت می‌کند. در حاشیه این اجلاس آمریکا و انگلستان نیز اعلام کردند که کمک‌های نظامی و اقتصادی خود را به اوکراین افزایش می‌دهند.
اجلاس ناتو در نقشۀ راه راهبردی خود که به تصویب اعضای آن رسید از روسیه به عنوان بزرگترین تهدید مستقیم علیه کشورهای عضو این پیمان یاد کرد و افزود که نمی توان امکان حمله به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو ناتو از سوی روسیه را نادیده گرفت. رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین حمایت ناتو از اوکراین را بلندپروازی های امپریالیستی خواند ولادیمیر پوتین همچنین در واکنش به پذیرش عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تهدید کرد که اگر ناتو در این دو کشور سرباز و تجهیزات مستقر کند، روسیه از خود واکنش نشان می دهد. او گفت که از این پس مناسبات روسیه با این دو کشور اسکاندیناوی توأم با تنش خواهد بود.
در این حال، ترکیه که نیز عاقبت از مخالفت خود با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو دست کشید از این دو کشور خواست که سی و سه نفر را که از نظر آنکارا تروریست هستند به ترکیه تحویل بدهند. بایدن نیز شخصاً از موافقت رئیس جمهوری ترکیه با عضویت هلنسکی و استکهلم در ناتو تشکر کرد و یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز موافقت این کشور را با فروش جنگنده های اف16 به ترکیه اعلام نمود.