باقری کنی در مدار صفر درجه، شکست مذاکرات دوحه در قطر

گرچه با سفر جوزپ بورل به ایران و همچنین اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص نتیجه‌ی مذاکرات و اظهارات صریح بورل در خصوص انجام توافق مقدماتی بین ایران و نماینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا در خصوص توافق بین ایران و امریکا و بازگشت طرفین ایران و امریکا به تعهدات برجامی، این امیدواری ایجاد شده بود که مذاکرات و نشست‌های دوحه، نقطه‌ی پایان توافق خواهد بود، اما به نظر می‌رسد که نشست‌‌های چندگانه‌ی دوحه بدون نتیجه به پایان رسیده است و مذاکرات دو روزه در دوحه‌ی قطر بی‌نتیجه پایان یافته است. این مذاکرات و نشست‌‌ها در دوحه در شرایطی ادامه یافت که جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که به صورت مستقیم گفتگو نخواهد کرد و طرف اروپایی همچنان مسئول تبادل پیام میان تیم‌های مذاکراتی جمهوری اسلامی و آمریکاست. در این میان اکثر دیپلماتها و ناظران سیاسی معتقدند که علی باقری کنی فاقد توانایی لازم برای رسیدن به توافق است.
نشست دوحه بین طرف‌های اروپایی و جمهوری اسلامی و با حضور نماینده‌ی اتحادیه اروپا و همچنین رابرت مالی نماینده‌ی امریکا در امور ایران برگزار شد و بدون نتیجه‌ی مشخصی برای توافق و در عین حال با نارضایتی طرفین امریکایی و اروپایی پایان یافت. گزارش‌ها از دوحه حاکی از این بود که در این دور از مذاکرات، مواردی که بین دو طرف بوده، همچنان مورد پیگیری و گفت‌وگو قرار گرفته است.
بنا به گفته‌ی کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه طرفین در نشست‌های اخیر در دوحه، درباره‌ی موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند.
کنعانی همچنین تاکید کرده است که مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شده است.
انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی نوشت: «متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا انتظار داشت، حاصل نشده است. ما با فوریت بیشتری به کار برای بازگرداندن یک توافق کلیدی برای عدم گسترش تسلیحات اتمی و به نفع ثبات منطقه‌ای ادامه خواهیم داد.»
با این حال یک مقام ارشد امریکایی ادعا کرده است که دور جدید مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای با هدف احیای برجام روز چهارشنبه بدون هیچ پیشرفتی پایان یافته است.
وی همچنین تاکید کرده است که در مورد مرحله بعدی گفتگوهای احیای برجام، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود
این مقام ارشد امریکایی با ابراز تاسف از این که پیشرفتی که نسبت به آن امیدوار بودند، رخ نداده، تصریح کرده است که امریکا به فعالیت برای احیای برجام ادامه خواهد داد.
کارشناسان این گفتگوها را آخرین فرصت برای طرفین برای دستیابی به توافق می‌‌دانستند، با این حال امیدواری‌ها نسبت به احیای برجام همچنان ادامه دارد.
این مقام ارشد امریکایی همچنین گفته است که ایرانی‌ها هیچ احساس اضطراری از خود نشان نداده‌اند. وی گفته است که ایرانی‌ها مسائل قدیمی را که ماه‌هاست حل و فصل شده مطرح کرده‌اند و حتی مسائل جدیدی را مطرح کرده‌اند که با توافق هسته‌ای 2015 هیچ ارتباطی ندارد. وی تاکید کرده است که اگر طرفی وجود دارد که نیاز به تصمیم‌گیری دارد، این ایران است.
بنا به گفته‌ی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده در این گفتگوها مطرح شد و طرف مقابل هم ملاحظات خود را ارائه کرده است.
گرچه امیدواری‌ها نسبت به انجام توافق و همچنین بازگشت ایران و امریکا به تعهدات برجامی بیش از هر زمان دیگری تقویت شده بود، اما شکست مذاکرات دوحه نشان داد که جمهوری اسلامی بیشتر با مذاکره برای مذاکره در مذاکرات حرکت می‌کند تا با هدف دستیابی به توافق.
برخی کارشناسان و تحلیلگران با ابراز تعجب از عدم توافق بین ایران و اروپا و امریکا در مذاکرات اخیر، که بدون حضور چین و روسیه برگزار می‌شد، دلیل عدم توافق را عدم تمایل تیم مذاکره‌کننده به انجام توافق می‌دانند، اما برخی تحلیلگران تاکید دارند که دلیل اصلی عدم توافق، فقدان مهارت‌‌های دیپلماتیک در تیم مذاکره‌کننده است که حتی اگر هم تمایل و اراده‌ای برای توافق داشته باشند، اما به دلیل فقدان مهارت‌های دیپلماسی امکان گفتگو در این باره و پیشبرد مذاکرات را ندارند. همچنانکه بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که دلیل وقوع توافق در دوره‌ی قبلی و در دولت حسن روحانی با حضور ظریف و تیم او هم، مهارت‌های ارتباطی و دیپلماتیک ظریف و تیم او بود، نه اراده‌ی نظام برای توافق.
گرچه برخی نیز دلیل عدم توافق را عدم تمایل بخش‌هایی از نظام برای توافق می‌دانند و تاکید دارند که با توجه به منافعی که در تحریم‌ها وجود دارد، کارشکنی‌ها در مقابل عدم توافق همچنان ادامه دارد.