تحولات احیا توافق برجام، اروپا مشتاقتر و پرتحرکتر از گذشته

با آنکه مذاکرات رسمی احیا برجام متوقف شده اما تحرکات جانبی برای ان همچنان ادامه دارد و در این میان به نظر میرسد که اروپا مشتاقتر از گذشته قصد احیا مذاکرات متوقف شده را دارد و در صدد است با بیان مشوقهای اقتصادی ایران را به میز امضای توافق برگرداند. در این میان وزرای خارجه ایران و روسیه درخصوص چشم‌انداز ازسرگیری کامل اجرای تعهدات ذیل برنامه جامع اقدام مشترک گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در تماس تلفنی روز پنج‌شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران توجه اصلی گفت‌وگوها به مسائل کلیدی روابط دوجانبه و هم‌چنین چشم‌انداز ازسرگیری اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران اختصاص یافت.وزارت خارجه روسیه افزود که وزرا درخصوص شماری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله شرایط اوکراین به تبادل نظر پرداختند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا گفته بود من فکر می‌کنم طرف آمریکایی به خوبی به خطوط قرمز ایران واقف است و ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و به محض این که به نقطه توافق برسیم، نماینده ما در مذاکرات در وین آخرین مراحل توافق را انجام خواهد داد.
این در حالیست ‌که روز پنجشنبه کاخ الیزه از گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با بنت نخست‌وزیر اسراییل خبر داد که مکرون در این تماس خطاب به بنت بر تعهد کشورش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تاکید کرده و گفته که فرانسه مصمم به احیای برنامه جامع اقدام مشترک برجام است.
در این میان اتحادیه اروپا در مسیر تحرکات جدید خود برای احیا دیپلماسی در خاورمیانه برای نخستین بار از راهبردی جامع رونمایی کرد که در آن روابط آتی این اتحادیه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های مختلف از مسائل امنیتی تا تجارت و مسائل جوی تشریح شده است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم رونمایی از این طرح گفت در زمانی که نظم بین‌المللی قانون‌محور با چالش‌های قابل‌توجه و ناامنی روبرو شده، اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج فارس ایستاده‌اند تا از شراکت قوی‌تر و راهبردی‌تر خود دستاورد اکتساب کنند.وی افزودلازم است ما با یکدیگر همکاری نزدیک‌تری برای ایجاد ثبات در خلیج فارس و خاورمیانه و تهدیدهای امنیتی در جهان، امنیت انرژی، تغییرات آب و هوایی، تجارت و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.
آندره ماتئو فونتانا، سفیر اتحادیه اروپا در امارات عربی متحده در این مورد گفت سند مذکور اولین راهبرد جامع در نوع خود میان اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس است و طبق آن، اتحادیه اروپا حضور دیپلماتیک خود در منطقه را افزایش خواهد داد. این افزایش حضور ابتدا در سال جاری میلادی در قطر اتفاق خواهد افتاد و بعد از آن به امارات، عربستان سعودی و کویت گسترش خواهد یافت.
فونتانا همچنین گفت یکی از پایه‌های اصلی راهبرد اتحادیه اروپا برای افزایش امنیت در خلیج فارس، احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برجام با ایران است وی افزود برای ما یکی از مهم‌ترین مشارکت‌ها در امنیت منطقه و خلیج فارس برجام است. بنابراین، ما از همان ابتدا از این توافق حمایت کرده‌ایم. تصور می‌کنیم برای منطقه بسیار مهم است که اطمینان حاصل کند که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌رود.
وی گفت ما هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در مذاکرات هستیم. الان، توافقی بر روی میز قرار دارد و مذاکرات به خاتمه رسیده‌اند، اما ایران و آمریکا هنوز در حال بررسی جزئیات هستند. این در حالیست که اروپا از طرح اقتصادی 270 میلیارد دلاری خود برای بی نیازی از انرژی روسیه پرده برداشته است. و ایران با عدم توافق خود و نیز حمایت از روسیه عملا از این امکان خود را محروم ساخته است . به نظر میرسد عملا کشور با این همه امکانات و ثروت از جمله 120 میلیارد دلار پول توقیف شده تسلیم سیاستهایی شده که افرادی انها را به پیش میرانند که با سومدیریت و نیز وابستگی های سیاسی داخلی و خارجی عملا امکان بهره برداری انها از این مزیتها سلب شده است.