تداوم چالش های منفعت طلبی خودرو سازان و نیازهای مردم

در حالی که انتقادها از خودروسازی به قوت خود باقی است و حتی انتقاد علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را هم به دنبال داشته است، سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور، با توضیح دلایل عدم شماره‌گذاری حدود ۱۱ هزار دستگاه خودرو توسط نیروی انتظامی دلیل این امر را قدیمی بودن خودروها عنوان کرد و اظهار داشت این خودروها متعلق به سال ۱۴۰۰ است که یکی از خودروسازها در صدد بوده است که این خودرو‌ها با مدل ۱۴۰۱ شماره‌گذاری شود.
وی با اشاره به این که برای شماره‌گذاری لازم است که اسناد خودرو با مشخصات فنی خودرو و شماره شاسی یکسان باشد، اظهار داشت به دلیل مغایرت مدل با اسناد ارائه شده خودرو‌های مذکور، شماره‌گذاری انجام نشده است.
علی محمدی همچنین تصریح کرد که در صورت ارائه اسناد این خودرو‌ها با مدل ۱۴۰۰، قطعاً شماره‌گذاری انجام خواهد شد. وی افزود شماره‌گذاری خودروی تولیدی سال ۱۴۰۰، با پلاک سال ۱۴۰۱، اجحاف در حق مردم است.
محمدی پلیس را حافظ منافع مردم دانست و تاکید کرد خودرو‌های مذکور با مدل ۱۴۰۱ به هیچ وجه شماره‌گذاری نخواهند شد.
این اقدام خودروسازها در خصوص تلاش برای شماره گذاری جدید خودروهای قدیمی در حالی توسط یکی از خودروسازان صورت می‌پذیرد که انتقادها از خودروسازی در ایران به سطح عالی‌ترین مقام‌های سیاست‌گذاری و سیاسی در ایران رسیده است.
در همان حال علی حدادی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز ضمن اشاره به آغاز واردات خودرو، تاکید کرده است که امروزه همه تاکید و اتفاق نظر دارند که باید خودروهای با کیفیت به کشور وارد شود.
وی همچنین از عدم حضور مدیران دو خودروساز کشور در مجلس خبر داده و گفته است که با وجود دعوت از این دو خودروساز برای حضور در کمیسیون امور داخلی و شوراها، این افراد بدون اعلام قبلی از حضور در جلسه خودداری کرده‌اند و به جای خود مدیران رده‌ی پایین را به جلسه‌ی کمیسیون فرستاده‌اند.
حدادی اظهار داشت هدف از دعوت از خودروسازان، توضیح درباره‌ی کیفیت خودروها و همچنین ارائه‌ی نقشه‌ی راه برای آینده ساخت خودروها به نمایندگان مردم بوده است.
وی تاکید کرد مدیران سایپا و ایران خودرو به نمایندگان مجلس دهن کجی کرده و به جلسه کمیسیون نیامده‌اند و مدیران رده پایین این دو خودروسازی در جلسه حضور پیدا کرده‌اند.
وی در عین حال تصریح کرد که کاملا مشخص است که این دو خودروساز هیچ نقشه راهی برای ارتقای کیفیت خودروها ندارند. حدادی مصوبه دولت را یک اقدام قابل ستایش دانست و اظهار داشت باید هر چه زودتر خودروهای با کیفیت به کشور وارد شود تا هم کیفیت خودروها بالا رود و هم از جان مردم محافظت شود.
این عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در ادامه تصریح کرد خودروسازان 40 سال فرصت داشتند تا کیفیت و کمیت خودروها را بالا ببرند و در حال حاضر دیگر جای هیچ فرصتی به این دو خودروساز نیست. وی افزود تا زمانی که این خودروسازان کیفیت خودروها را ارتقا ندهند واردات ادامه خواهد داشت.
خودروسازان ایرانی سال‌هاست که با لابی‌گر ی‌های گسترده و فشار سیاسی به نمایندگان مانع از برخورد قانونی با کیفیت پایین خودروهای داخلی می‌شوند و در عین حال با رایزنی و فشار به رده‌های بالا، همواره مانع از واردات خودرو شده‌اند و تلاش‌های کارشناسان و متخصصان و هشدارها در خصوص مخاطره‌آمیزبودن خودروهای ساخت داخل تاکنون نتوانسته است که مقام‌های ارشد ایران را پذیرش خطاهای خودروسازی متقاعد سازد.
ضمن اینکه خودروسازان سال‌هاست که برای جبران کسری تراز خود، با بالا نگه داشتن قیمت‌ها در بورس، از این وجه هم سود زیادی را از جیب دارندگان حقیقی سهام خودرو نصیب خود سازند.
کارشناسان امیدوارند که با این انتقادهای گسترده‌ی زمینه برای واردات خودروهای باکیفیت و ارزان در حد استاندارد جهانی و از خودروسازان مطرح جهان، فراهم شود و به جای خودروهای بی‌کیفیت ایرانی، خودروهای بی‌کیفیت چینی جایگزین نشوند.