دولت رئیسی و تاثیرات عضویت در پیمان شانگهای بر آینده ایران

در پی عضویت جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز یکشنبه در جلسه هیات دولت به وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانه‌ها ماموریت داد که از ظرفیت ایجاد شده، نهایت استفاده را برای رونق و شکوفایی اقتصادی کشور بکنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای عضو شانگهای زمینه و بستر همکاری با جمهوری اسلامی ایران را مناسب می‌دانند، اظهار داشت این کشورها احساس می‌کنند می‌توانند همکاری‌های بهتر و بیشتری با ایران داشته باشند. وی افزود این کشورها در سخنان خود نیز بر تقویت و تعمیق سطح همکاری با تهران تاکید داشتند.
عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای از جمله اقداماتی است که در ابتدای روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی که اعتبار بالایی را برای دولت ابراهیم رئیسی ایجاد کرده است، محصول خروج ایران از تحریمهای سازمان ملل است و تمام اقدامات دیپلماتیک عضویت ایران قبل از دولت رییسی انجام شده بود . مخالفت تاجیکستان نیز با لابی روسیه وچین حل شده بود هرچند این دو دولت خیلی نظر مساعدی نسبت به روحانی و ظریف وزیر امور خارجه سابق نداشتند
رئیس جمهور همچنین بندر چابهار را دروازه ارتباط با کشورهای آسیایی و جهان دانست و ضمن تاکید بر فعال کردن بندر چابهار، اظهار داشت شتاب در توسعه و بهره برداری این بندر از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیسی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت، تقویت روابط با کشورهای همسایه است و اولویت دیپلماسی دولت وی بر دیپلماسی اقتصادی است، گفت دولت وی این سیاست را با قدرت پیگیری خواهد کرد. وی یادآور شد هیچ مانعی برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد.
گرچه ابراهیم رئیسی همواره از تلاش دولت وی برای توسعه دیپلماسی و به ویژه دیپلماسی اقتصادی می‌گوید، اما به نظر می‌رسد که دولت وی به محدودیت‌هایی که برای توسعه روابط دیپلماتیک اقتصادی برای جمهوری اسلامی وجود دارد، توجهی ندارد.
به گفته‌ی کارشناسان، تا زمانی که روابط جمهوری اسلامی با جهان اصلاح نشود و تحریم های بانکی و تجاری جمهوری اسلامی مرتفع نشود، امکانی برای توسعه‌ی روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی هم برای جمهوری اسلامی فراهم نیست.
طی سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها و با تشدید تحریم‌ها، جمهوری اسلامی حتی با کشورهای همسایه هم نتوانسته است روابط عادی دیپلماتیک برقرار کند و به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی، حتی در صورت برقراری روابط و انجام اقدامات اولیه تجاری و بازرگانی نتوانسته است مطالبات خود را از این کشورها دریافت کندو به ناچار بسیاری از مطالبات خود را به صورت تهاتر کالا به کالا دریافت کرده است.
ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن قدردانی از شتاب واکسیناسیون در کشور، گفت سرعت در واکسیناسیون موجب امیدبخشی مردم شده است.
وی تاکید کرد با توجه به شتاب در واکسیناسیون، سال تحصیلی در زمان خود آغاز خواهد شد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد همه دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌های آنها اطمینان داشته باشند که امر آموزش در کشور رونق خواهد گرفت.
رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد دولت با تصمیمات اقتصادی خود در صدد خواهد بود تا گام‌های اجرایی که در حوزه اقتصادی برداشته می‌شود تاثیرگذار و همراه با نتیجه روشن باشد