تداوم مرگ و میر کرونایی و چالش واکسن

با گسترش اعتراضات پیرامون تاخیر در واردات واکسن و تاخیر در واکسیناسیون که نتیجه آن، مرگ و میر گسترده‌ی مردم بوده است، و بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی بر ضرورت محاکمه بانیان تاخیر در واکسیناسیون تاکید دارند، برخی از اصولگرایان دلیل تاخیر در واکسیناسیون را دولت روحانی تعلل دولت روحانی در واردات واکسن می‌دانند.
این در حالی است که مجلس شورای اسلامی که در حال حاضر به یکی از حامیان واردات واکسن تبدیل شده است، پیش از این مخالفت‌های گسترده‌ای را با واردات واکسن داشته است و حتی با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار جلوگیری از واردات واکسن امریکایی و انگلیسی شده است.
اما در همان حال، شهریاری نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس هیچ‌وقت مخالف واردات واکسن نبوده است، گفته است در حال حاضر هم واکسنی از انگلیس و آمریکا وارد نمی‌شود، چون جمهوری اسلامی به انگلیس و آمریکا اعتماد ندارد. وی ورود خون آلوده از فرانسه را یکی از دلایل بی اعتمادی به غرب دانست و گفت با توجه به این تجربه دیگر جمهوری اسلامی به غرب برای واردات دارو و فراورده های درمانی اعتماد نخواهد کرد.
دولت و مجلس جمهوری اسلامی که انتخاب دولت رئیسی را بهانه ای برای حل مشکلات جاری کشور می‌داند اصرار دارد که دلیل حل مشکل واکسیناسیون ارتباط مستقیم ابراهیم رئیسی با روسای دولت‌های سازنده‌ی واکسن و درخواست مستقیم وی از چین برای واردات واکسن بوده است، اما در همان حال، بسیاری عنوان می‌کنند که قراردادهای واردات واکسن در زمان دولت روحانی منعقد شده و به جز حدود ۵ میلیون واکسن که از امارات وارد شده، واردات بقیه واکسن‌ها در دولت روحانی هماهنگ شده است.
به گفته‌ی ناظران، علت اصلی تاخیر در واکسیناسیون در ایران، علاوه بر تلاش ستاد اجرای برای تولید واکسن و رایزنی پشت پرده برای تاخیر در واردات واکسن، بدعهدی روسیه در تحویل واکسن اسپوتنیک روسی به ایران بوده است که چنین چالش بزرگی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است.