توافقات ایران و آژانس انرژی اتمی در خصوص نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی

در ادامه اقدامات برای مدیریت برنامه هسته‌ای ایران و انجام اقدامات لازم برای کاهش فشارهای بین‌المللی بر ایران، در خصوص برنامه هسته‌ای، روز یکشنبه، بیانیه‌ مشترک ایران و آژانس، پس از دیدار مشترک رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر شد.
در این بیانیه تاکید شده است که طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل را مورد تاکید قرار داده و ضمن تاکید بر اهمیت تداوم آن و نیز ضرورت رسیدگی به موضوعاتی که بین دو طرف وجود دارد، تاکید دارند که این رسیدگی‌ها باید در فضایی سازنده و منحصرا فنی صورت پذیرد.
همچنین در این بیانیه ضمن اشاره به اراده طرفین برای ادامه‌ی دیدارهای متقابل،‌ تاکید شده است که مدیرکل در آینده نزدیک نیز به تهران سفر خواهد کرد و گفتگوها در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفین ادامه خواهد یافت.
در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است که به بازرسان آژانس اجازه داده خواهد شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مورد توافق اقدام کند. همچنین جایگزینی کارت‌های حافظه تجهیزات نظارتی که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، مورد تاکید قرار گرفته است.
این بیانیه در حالی صادر شده است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن ابراز خشنودی از مذاکرات انجام شده، مذاکرات انجام شده را سازنده خوانده و بر سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران تاکید کرده است.
همچنین اسلامی در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد طرفین بر ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، و همکاری‌ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده و اصرار دارند که مسائل فی مابین اساسا در چارچوب فنی حل و فصل شوند. اسلامی تاکید کرده است که مسائل سیاسی جایگاهی در روابط فیمابین ندارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با تایید این موضوع که بین ایران و آژانس برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی توافق‌های لازم صورت گرفته است، اظهار داشت طبق روال کارت‌های حافظه همین جا پلمپ خواهد شد و کارت جدید نصب خواهد شد.
این اظهارات در حالی است که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از بازگشت از تهران در وین در کنفرانس خبری ضمن ابراز خشنودی از مذاکرات انجام شده، تاکید کرد توافق با تهران امکان نظارت منظم بر تاسیسات ایران را فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه آژانس انرژی اتمی تمام تاسیسات ایران را بازرسی خواهد کرد، خاطرنشان کرد آژانس تمامی تجهیزات نظارتی آسیب‌دیده را جایگزین خواهد کرد. گروسی اظهار داشت موفق شده است تا فوری‌ترین موضوع را که از دست دادن قریب‌الوقوع اطلاعات بود برطرف کند.
این اظهارات در خصوص جایگزینی قریب‌آلوقوع کارت‌های حافظه با کارت‌های حافظه جدید و تداوم نظارت‌ها بر آژانس در حالی عنوان می شود که در روزهای اخیر از طرف برخی نهادها و اشخاص تندرو در داخل ایران اظهاراتی در این خصوص عنوان شده بود که جمهوری اسلامی امکان تداوم نظارت های آژانس را به شکل فعلی فراهم نخواهد کرد. به نظر می‌رسد که با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و حضور دولت خودی در پاستور، حساسیت‌ها هم در خصوص محدودیت نظارت آژانس کاهش یافته و حاکمیت جمهوری اسلامی هم با حساسیت کمتری با اقدامات نظارتی آژانس مواجه می‌شود که به تبع آن تنش‌ها و چالش‌های بین ایران و آژانس نیز کاهش خواهد یافت