گام نخست فرهنگی طالبان، پایان اموزش مختلط در دانشگاههای افغانستان

به گزارش رویترز عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، اعلام کرد که آموزش مختلط دختران و پسران خاتمه می‌یابد. او هم‌چنان گفت که دانشگاه‌های دولتی به‌زودی شروع می‌شود. وی روز یک‌شنبه، در یک نشست خبری گفت طرح پایان آموزش مختلط از سوی شوراهای علمی دانشگاه‌ها به وزارت تحصیلات عالی رسیده است. به گفته وی، آموزش مختلط دختر و پسر با ارزش‌های اسلامی و ارزش‌های ملی افغانستان تضاد دارد. وی گفت به همین دلیل شوراهای علمی تصمیم گرفتند که به آموزش مختلط پایان دهند.وی افزود سه پیشنهاد در خصوص جداسازی دانشجویان پسر و دختر مطرح شده است.به گفته وی، با توجه به امکانات، دانشجویان دختر و پسر باید در کلاس‌های جداگانه درس بخوانند و اگر امکانات نبود، تایم‌های درسی‌ جدا شود. وی تصریح کرد که اگر این دو امکان نبود یا شمار دانشجویان دختر کم بود، از جداسازی توسط پرده استفاده شود.
وی گفت تلاش می‌شود، برای دانشجویان دختر استادان دختر آموزش دهند؛ اما اگر این امکان نبود، استادان مرد می‌توانند به دانشجویانی که حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند از پشت پرده به آن‌ها درس بدهند.
وی گفت که روی ترجمه، تحقیقات علمی و ایجاد رشته‌های جدید توجه ویژه می‌کند.در این میان گفته میشود که دانشگاه‌های خصوصی فعال شده‌اند. برخی از دانشگاه‌ها میان صنف‌ها پرده کشیده و شماری نیز تایم دختر و پسر را جدا کرده‌اند. حقانی می‌گوید که بودجه و امکانات این دانشگاه‌ها برعهده دولت نیست و به همین دلیل اجازه داده شده است که کارشان را شروع کنند.به گفته وی، تامین مالی دانشگاه‌های دولتی برعهده دولت است و پس از تهیه بودجه و گفت‌وگو با دانشگاه‌ها به‌زودی تاریخ شروع آن اعلام می‌شود. وی همچنین گفت به همه مجاهدانی که در دوران اشغال از تحصیل بازمانده‌اند، توجه ویژه می‌شود و جلو تقلب در آزمون کنکور گرفته می‌شود.