معظل برجام و افغانستان و رایزنی وزیر امور خارجه با دبیرکل سازمان ملل متحد

بدنبال افزایش مجادلات در تعلیق مذاکرات وین در مورد برجام و نیز به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان امیر عبداللهیان دریک گفتگوی تلفنی با گوترش دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دبیرکل برای حل و فصل سیاسی وضعیت فعلی افغانستان، بر ضرورت نقش‌آفرینی سازمان ملل در این خصوص تاکید کرد و با اشاره به موج جدید پناهندگان، بر ضرورت مساعدت‌های سازمان‌های ذیربط در سازمان ملل تاکید کرد.
وی با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی ایران در حال انجام بررسی‌های لازم در زمینه ادامه مذاکرات وین است، تاکید کرد جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم به گفتگو و مذاکره پایبند است و مذاکره را به عنوان ابزار دیپلماسی مورد تاکید قرار می‌دهد. وی خاطرنشان کرد آمریکایی‌ها با تداوم‌ تحریم‌های غیرقانونی خود دچار یک سوء محاسبه شده‌اند و تصور می‌کنند می‌توانند از آن به عنوان اهرم‌ مذاکراتی استفاده کنند.
وی یاداور شد طرف‌های مذاکره باید با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند و حقوق و منافع ملت ایران را مورد توجه جدی قرار بدهند. امیرعبداللهیان تاکید کرد مذاکراتی از نظر جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم قابل قبول است که نتیجه ملموسی در پی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اقدامات لازم را در خصوص پیگیری حقوقی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه پرونده ترور قاسم سلیمانی آغاز کرده است، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران پرونده ترور قاسم سلیمانی را در ابعاد حقوقی و بین‌المللی با جدیت دنبال می‌کند وی افزود آمریکا نمی‌تواند از مسئولیت قطعی خودش در ترور قهرمان بزرگ‌ مبارزه با تروریسم سرباز بزند.
ادعای امیرعبداللهیان در خصوص پیگیری حقوقی کشتن قاسم سلیمانی در دادگاه های بین المللی توسط جمهوری اسلامی، در حالی عنوان می‌شود که خود جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی به خاطر اقدامات تروریستی محکوم، متهم و توسط سازمان‌های حقوق بشری تحت تعقیب قرار دارد.
اظهارات امیرعبداللهیان در خصوص این موضوع که در حال انجام بررسی‌های لازم برای از سرگیری مذاکرات است در حالی عنوان می‌شود که پیش از این، هم کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی و روابط بین‌المللی و هم وزیر امور خارجه امریکا نسبت به تاخیر در از سرگیری مذاکرات و پیامدهای آن هشدار داده بوده و تاکید کرده بودند در سطح روابط بین‌المللی، وضعیت به گونه‌ای نیست که یک گروه دیپلماتیک بتواند هر زمان که مایل است مذاکرات را متوقف کند و هر زمان که مایل باشد از سر گیرد و باید تابع تصمیم دیگر گروه ها در ان خصوص باشد. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می‌‌کنند تاخیر جمهوری اسلامی در از سرگیری مذاکرات، تا حدی ادامه خواهد یافت که عملا برقراری برجام‌ را برای جمهوری اسلامی ایران بی‌فایده خواهد ساخت.