مواضع جدید روسیه درباره اسرائیل و حضور ایران در سوریه

در حالیکه روسیه همچنان به روگردانی های خود از تعهداتش نسبت به ایران ادامه می‌دهد جمهوری اسلامی همچنان روسیه را مهم‌ترین متحد استراتژیک خود به شمار می‌آورد، روسیه، علاوه بر نادیده گرفتن تعهدات خود نسبت به ایران، منافع جمهوری اسلامی در دیگر کشورها را هم به سهولت نادیده می‌گیرد.
لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه با بیان اینکه امنیت اسرائیل اولویت روسیه است، ضمن تاکید بر اینکه نباید از خاک سوریه برای حمله به تل آویو استفاده شود، تاکید کرد در گفتگو با لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل، حضور ایران در دمشق را مورد بررسی قرار داده است.
وی در دیدار با وزیر امور خارجه اسرائیل تاکید کرد مسکو به تضمین امنیت اسرائیل پایبند است. لاوروف همچنین با اشاره تلویحی به ایران، ایران را تلویحا تهدید کرد و نسبت به تبدیل شدن خاک سوریه به صحنه تسویه حساب‌ها بین کشورهای دیگر هشدار داد.
این اظهارات و موضع‌گیری‌های لاوروف در حالی عنوان می‌شود که پیش از این در نوار صوتی پخش شده‌ی محمدجواد ظریف، وی گفته بود حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه به درخواست روسیه انجام شده بود و جمهوری اسلامی ایران با نادیده گرفتن منافع ایران در این خصوص به تبع رایزنی‌ها و فشارهای دیپلماتیک روسیه در سوریه حضور پیدا کرده و چنین هزینه سنگینی را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده بود.
روسیه در ماه‌های اخیر نیز با بدعهدی نسبت به تحویل واکسن به ایران مشکلات متعددی را برای جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران ایجاد کرده بود و در حالی که تعهداتی در زمینه‌ی تامین واکسن به ایران داده بود، و حتی وعده داده بود که خط تولید واکسن را در ایران راه‌اندازی کند، به جای تحویل واکسن‌های ساخته‌شده به ایران، این واکسن‌ها را که با استفاده از امکانات ایران و تجهیزات داخلی در ایران تولید شده بود، به تمامی از ایران خارج کرده و به هیچ کدام از تعهدات خود در زمینه تامین واکسن عمل نکرده است.
لاوروف در بخشی از کنفرانس خبری خود با لاپید وزیر خارجه اسراییل ، همچنین در خصوص حملات اسرائیل به سوریه، تاکید کرد که روسیه مخالف تبدیل سوریه به صحنه درگیری بین کشورهای دیگر است. وی تاکید کرد روسیه در این زمینه مایل نیست از خاک سوریه برای حمله به اسرائیل یا کشور دیگر استفاده شود.
این اظهارات در واکنش مستقیم به حملات موشکی ایران به اسرائیل که از طریق روسیه صورت می‌پذیرد، عنوان می‌شود و پس از آنکه روسیه حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه را محدود کرد و بر اساس توافقی که با اسرائیل کرده بود، موجب خروج بسیاری از نیروهای ایرانی از سوریه شد، اکنون حمایت مستقیم از اسرائیل به قیمت نادیده گرفتن جمهوری اسلامی ایران را نیز در دستور کار قرار داده است.
گرچه به گفته ناظران روسیه برای اینکه بتواند همچنان حمایت جمهوری اسلامی ایران از روسیه را حفظ کند، در بخشی از اظهارات خود با اشاره به اینکه با لاپید حضور ایران در سوریه را بررسی کرده است، اظهار داشت تهران عضو چارچوب آستانه است. وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران تمام واقعیت‌های خاک سوریه در اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت در خصوص احیای تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت این کشور و منع هر گونه طرح‌های جدایی طلبانه و قدم برداشتن در مسیر مذاکرات ملی فراگیر را مراعات می‌کند.
اما بر خلاف این اظهارات به گفته تحلیلگران، اظهارات صریح لاوروف در این خصوص که منافع اسرائیل در منطقه جزو اولویت‌های دولت روسیه است، در عمل در مقابل منافع جمهوری اسلامی ایران و در نقطه‌ی مقابل سیاست‌هایی قرار دارد که جمهوری اسلامی سال‌هاست در منطقه دنبال می‌کند.