هشدار آمریکا در مورد مذاکرات برجام ونتایج سفر مالی به مسکو

به گزالرش رویترز ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده خواستار ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در اسرع وقت است، وی فزود این روند نمی‌تواند نامحدود ادامه داشته باشد. ما هنوز به نقطه‌ای که آن را رها کنیم نرسیده‌ایم و همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به اجرای تعهدات قابل دسترسی و امکان‌پذیر است و تا زمانی که تلاش برای دستیابی به آن در خدمت منافع ما باشد، آن را دنبال خواهیم کرد.وی با با اشاره به این که تشریح راهبرد جمهوری اسلامی بر عهده خود آنها است، گفت که راهبرد آمریکا همان راهبرد پنج به علاوه یک است و همه یکصدا خواهان ادامه مذاکرات غیرمستقیم در وین در اولین فرصت ممکن هستیم. ما هنوز باور داریم که توافق هسته‌ای برجام موثرترین ابزار برای اطمینان یافتن از این است که ایران بار دیگر به طور دائم، و قابل راستی‌آزمایی و برای همیشه از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع شده است. ند پرایس افزود ما اظهارات مختلفی را از ایران درباره برنامه زمانی آن‌ها شنیده‌ایم. ما مایل به ازسرگیری آن مذاکرات در اسرع وقت هستیم تا بتوانیم امکان‌پذیر بودن بازگشت متقابل به رعایت برجام را مورد بررسی قرار دهیم. وی با تاکید بر از بین رفتن مزایای برجام با ادامه روند کنونی، به گزارش‌های نگران‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد همکاری ایران و اقدامات پادمانی و مرتبط با ان‌پی‌تی اشاره کرد و گفت، به کارگیری فناوری پیچیده‌تر توسط جمهوری اسلامی و افزایش دانش آن در نتیجه برنامه‌ هسته‌ای کنونی که مطابق با توافق هسته‌ای برجام نیست مزایای اصلی برجام را بی‌اثر می‌کند.ند پرایس در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره خودداری احتمالی جمهوری اسلامی از بازگشت به میز مذاکرات برجام گفت این تصمیمی است که آن‌ها باید بگیرند و در مورد آن تصمیم اطلاع بدهند. تا جایی که ما می‌دانیم آنها هنوز چنین تصمیمی نگرفته‌اند و قطعا آن را منتقل هم نکرده‌اند. پس نمی‌خواهم در مورد چیزی که هنوز نیست چیز بیشتری بگویم.
پرایس با اشاره به سفر این هفته راب مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، مذاکرات او در مسکو با همتای روسی خود را خوب و سازنده خواند و گفت که آقای مالی برای دیدار با شماری از همتایان اروپایی خود از روسیه به فرانسه سفر کرده است. این در حالیست که پس از ملاقات مالی با مقامات روسیه، وزارت خارجه این کشور ضمن اعلام این که آمادگی تهران برای بازگشت به میز مذاکرات در سریع ترین زمان ممکن، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، گفت ریابکوف و مالی در جریان مذاکرات خود، لزوم انجام کارهای آینده بر اساس نتایج دورهای قبلی مذاکرات که از آوریل تا ژوئن به طور فشرده ادامه داشت را مورد تاکید قرار دادند.
در بیانیه این وزارتخانه همچنین بر مشارکت سازنده و قابل توجه آژانس بین المللی انرژی اتمی در فرآیند تثبیت و از سر گیری برجام تاکید شده و نیت متقابل روسیه و آمریکا برای ادامه پشتیبانی از فعالیت های راستی آزمایی آژانس با توجه به قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ابراز شد.
بنظر میرسد که افزایش سطح هشدارهای امریکا در مورد هزینه های تعلیق مذاکرات روز به روز افزایش مییابد و ادامه چنین وضعییتی میتواند خطرات جدی از جمله تحریمهای حقوقی سازمان ملل و نیز خرابکاریهای فنی و یا حتی حملات نظامی به دنبال داشته باشد . رهبر جمهوری اسلامی بدون توجه به خطرات مطروحه و بدون مشارکت دادن مردم در پذیرش این وضعییت در حال شتاب دادن جامعه برای رسیدن به نقطه صفری است که مردم و کشور هزینه ان را خواهند پرداخت .