تحولات افغانستان و واکنش‌ها به تشکیل دولت طالبان

بدنبال اعلام دولت طالبان که اعتراضهای بیشماری ا به دنباتل داشته و تظاهراتی نیز علیه وی انجام شده است در این میان سیاف از رهبران پیشین جهادی همزمان با بیستمین سالروز ترور احمدشاه مسعود گفته که حمله طالبان بر پنجشیر باید فوراً متوقف شود.وی افزود که پنجشیر یکبخش زیبا و نامداری از سرزمین مردخیز، باعزت و پر افتخار ما افغانستان می‌باشد.وی گفت یورش بر حریم زندگی، مال و جان و رمزهای تاریخی مردم مسلمان و مجاهد آن قطعا ناروا و دور از مروتست و باید فوراً متوقف گردد.گفتنی است که طالبان اوایل هفته جاری اعلام کرد که پنجشیر را در کنترل خود در آورده اند؛ اما نیروهای مقاومت این ادعای طالبان را رد کرده و افروده که افراد آنان در سنگرهای خود حضور دارند.به گفته نیروهای مقاومت، طالبان تنها در امتداد جاده پنجشیر حضور دارند.
همچنین گزارش های وجود دارد که اخیراً طالبان در پنجشیر برخی افراد غیر نظامی را از خانه بیرون کرده و کشته اند؛ و سه روز به مردم فرصت دادند که منطقه را ترک کنند این ادعا از سوی طالبان تایید نشده است.این گروه گفته که با مردم این منطقه مانند سایر مردم افغانستان برخورد نیک خواهد شد. دراین میان حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان نیز طی سخنانی از از تشکیل دولت پیشبرد امور در افغانستان حمایت کرد.وی گفت تشکیل دولت پیشبرد امور برای فعال کردن نهادهای دولتی ضروری بود. باید نواقص دولت پیشبرد امور برطرف شود و زنان و همه افغان‌ها حق دارند در دولت مشارکت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت همه شهروندان، از جمله زنان حق دارند که در قدرت حضور داشته باشند و نیاز است که طالبان خلاءهای این کابینه را هرچه زودتر رفع کند.وی با اشاره به موضوع برگزاری انتخابات در این کشور گفت مرحله بعدی انتخابات خواهد بود که در آن همه لایه‌های جامعه افغانستان شرکت خواهند کرد.
در این میان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی برای نخستین بار در مورد افغانستان پس از خروجش از وزارت خارجه نوشت بار دگر افغانستان شاهد یک فاجعه راهبردی است. هیچ قدرت داخلی یا خارجی نتوانسته با زور بر این ملت غیور چیره شود. سه ابرقدرت این روش را آزمودند و با ذلت شکست خوردند. فرجام هر مدعی حکومت زورمحور جز این نخواهد بود. وی افزود زمان آن است تا باز ورق برنگشته، فراگیری و مشارکت جمعی پذیرفته شود. یونس قانونی از مقامات پیشین دولت افغانستان گفت که هفته اینده اقدامات جدیدی برای مقابله با دولت نامشروع طالبان انجام خواهد شد .
همچنین گوترش دبیر کل سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری فرانس پرس با تاکید بر لزوم جلوگیری از وقوع فروپاشی اقتصادی در افغانستان که ممکن است به مرگ میلیون ها نفر منجر شود، گفت باید کانال گفتگو با طالبان را حفظ کنیم. گفتگویی که در آن بر اصولمان به صورت مستقیم تاکید کنیم. گفتگو با احساس همبستگی با مردم افغانستان.وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما این است که با مردمی همبستگی کنیم که به شدت رنج می برد، گفت آیا ضمانت هایی در آنجا وجود دارد؟ خیر. اوضاع را نمی توان پیش بینی کرد. باید با طالبان گفتگو کنیم.وی تاکید کرد اگر بخواهیم که افغانستان به مرکز تروریسم تبدیل نشود، باید با این گروه گفتگو کنیم. اگر می خواهیم که زنان و دختران همه حقوق خود را که در دوران سابق به دست آورده اند، از دست ندهند، باید با آنها گفتگو کنیم.وی اعلام کرد که آماده است اگر شرایط لازم فراهم شود، روزی به افغانستان برود و افزود آنچه سازمان ملل می خواهد، یک دولت فراگیر است که نماینده همه اقشار جامعه افغانستان باشد اما متاسفانه دولتی که طالبان معرفی کرده فاقد این ویژگی است.