تورم شتابان و موقعییت دشوار اقتصادی مردم

گرانی در ایران بیداد می کند و بسیاری از مردم بران جبران محدودیت‌های اقتصادی ناشی از کاهش درآمدها با مشکلات زیادی برای تامین مواد غذایی مواجه شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، افزایش قیمت مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، شیر و لبنیات از ابتدای امسال موجب کاهش نسبی خرید این مواد غذایی شده است و به جای آن میزان مصرف مواد جایگزین را افزایش داده است. موضوعی که به جای حل مشکل مصرف کننده‌ها، به افزایش قیمت این کالاهای جایگزین منجر شده و به نظر می رسد که به زودی این مواد غذایی هم به دلیل افزایش قیمت آنها با کاهش مصرف مواجه شوند.
گرچه برخی از افراد مطلع در صنف مواد غذایی دلیل کاهش مصرف این مواد غذایی را، کاهش مهمانی‌ها و کاهش میزان عروسی و عزاداری عنوان کرده است، اما به گفته برخی ناظران دلیل اصلی کاهش مصرف مواد غذایی افزایش قیمت کالاها و کاهش توان خرید بسیاری از مردم برای تهیه این مواد بوده است.
در ایران با افزایش تقاضا در هر یک از رده‌های مواد غذایی، تولیدکننده ها و توزیع‌کننده‌های این کالاها با مشاهده افزایش تقاضا، اقدام به افزایش قیمت این کالاها می‌کنند و بدون توجه به این موضوع که کاهش درآمد و محدود بودن توان درآمدی مردم موجب این افزایش تقاضا شده است، با بالابردن قیمت کالاها، مصرف کننده‌ها را که از سر ناچاری به افزایش مصرف کالاها سوق داده‌اند، با چالش تهیه این کالاها مواجه می‌کنند.
برخی از مواد غذایی طی شش ماه حدود ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است که توان خرید آنها را از بسیاری از مردم سلب کرده است.
این در حالی است که بسیاری از مشاغل غیررسمی نه تنها هیچ افزایش درآمدی را نداشته‌اند، بلکه حتی گروه‌هایی هم که دارای افزایش قیمت بوده اند حداکثر با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی درآمدهای خود مواجه بوده اند. ضمن اینکه بسیاری از مشاغل هیج افزایش درآمدی نداشته‌اند و به تدریج از توان تامین اقتصادی حداقل‌های معیشتی خود ناتوان شده اند.
این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت بدون توجه به فشاری که این عوامل بر گروه هایی بدون درآمد ثابت وارد می کند، حداکثر تلاش خود را بر افزایش حقوق کارمندان قرار می دهد، که آن هم با چاپ پول و افزایش تورم و تشدید فشار بر گروه های غیر کارمند میسر می شود و همچنان فرصت ها برای تامین درآمد بسیاری از مشاغل که دارای درآمد ثابت نیستند و در چرخه رسمی شغلی قرار ندارد، محدود است.