پایان حضور جنجالی بیست ساله آمریکا در خاک افغانستان

به گزارش سی ان ان روز گذشته امریکا با اعلام اخرین پرواز به حضور بیست ساله خود در افغانستان پایان داد ، پایانی که با انتقادات بسیاری مواجه شد و حتی جمهوریخواهان، خواهان استیضاح و استعفای بایدن شدند .در این میان جو بایدن رئیس جمهوری امریکا ساعتی پس از اعلام خروج کامل نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان و با صدور بیانیه‌ای، از فرماندهان و نیروهای نظامی تقدیر و تشکر کرد و گفت روز سه‌شنبه درباره تصمیمش برای تمدید نکردن ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان، سخنرانی خواهد کرد
وی گفت از وزیر خارجه آمریکا خواسته‌ام به هدایت هماهنگی با شرکای بین‌المللی ادامه دهد تا مطمئن شویم هر آمریکایی، شریک افغانستانی و شهروندان خارجی که می‌خواهند کشور را ترک کنند، بتوانند خارج شوند.او گفت در ۱۷ روز گذشته نیروهای آمریکایی بزرگترین عملیات خروج هوایی در تاریخ آمریکا را انجام دادند و بیش از ۱۲۰هزار شهروند آمریکایی، شهروند کشورهای متحد و متحدان افغان آمریکا را خارج ساختند و حالا، حضور بیست ساله نظامی ما در افغانستان پایان یافت.
وی افزود روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای صادر کرد که یک پیام روشن از انتظارات جامعه جهانی به طالبان می‌فرستد که باید به طور ویژه، آزادی سفر را رعایت کنند. او گفت طالبان نسبت به عبور ایمن تعهد داده است و دنیا آنها را در خصوص تعهداتشان مسئول می‌داند.وی گفت فعلا تمامی شهروندان آمریکا میتوانند قدردان و نیایشگر برای سه چیز باشند. اول، برای نیروها و دیپلمات‌های ما که این عملیات را با توجه به خطر بسیار بالا، انجام دادند. دوم، شبکه‌ای از داوطلب‌هایی که کمک کردند افرادی که نیاز به خروج دارند،‌ شناسایی شوند.و سوم، همه کسانی که از الان و در آینده از متحدان افغانستانی در خانه‌های جدیدشان در سرتاسر جهان و ایالات متحده استقبال می‌کنند.
در این میان همچنین به گزارش سی ان ان کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام نیزدر روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در پنتاگون اعلام کرد که تمامی نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان خارج شدند و عملیات خارج کردن شهروندان آمریکایی و شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان هم به پایان رسیده است.وی در مورد تجهیزاتی که به جا مانده بود گفت برخی از آن‌ها را خارج کرده و برخی از آن‌ها را از حالت نظامی خارج کردیم به این معنا که دیگر قابل استفاده نخواهند بود. تجهیزاتی که نتوانستیم را خارج کنیم از جمله چند خودروی هام‌وی و چند هواپیمای نظامی را به حالتی درآوردیم که دیگر قابل استفاده نباشد.فرمانده سنتکام در مورد پانصد نیروی نظامی ارتش افغانستان که در حفظ و حمایت فرودگاه کابل در کنار نیروهای آمریکایی بودند گفت ما تمامی نیروهای ارتش افغانستان و خانواده‌های آن‌ها را که در کنار ما برای حفظ امنیت فرودگاه بودند، با خود بیرون آوردیم.وی گفت چیزهایی که ما از حالت نظامی خارج نکردیم، چیزهایی بود که برای اداره فرودگاه به آن نیاز است. مانند خودروها و قطعات یدکی فرودگاه. آن‌ها قابل استفاده است و می‌تواند برای فعالیت فرودگاه کابل مورد استفاده قرار گیرد وی افزود نتوانستیم تمام کسانی را که می‌خواستیم خارج کنیم. ولی مهم نبود چند روز دیگر می‌ماندیم، باز هم نمی‌شد تمامی کسانی که می‌خواهیم را خارج کنیم.
پنتاگون می‌گوید در ۲۰ سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار نیروی امریکایی و ۲۵ هزار غیرنظامی از این کشور در افغانستان ماموریت انجام داده‌اند.
در این دو دهه در مجموع ۲۴۶۱ نیروی نظامی و غیرنظامی امریکا در افغانستان کشته شدند و تعداد مجروحان امریکا در این جنگ به ۲۰ هزار نفر بالغ می‌شود.