جشن طالبان در فرودگاه کابل و نظرات زلمی خلیلزاد طراح واگذاری حکومت به طالبان

به گزارش رویترزنیروهای هوادار طالبان پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکایی از کابل با شلیک تیر هوایی، به شادی پرداختند. طالبان از بامداد سه شنبه کنترل فرودگاه کابل را در دست گرفتند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که بامداد سه‌شنبه در فرودگاه کابل حضور یافته بود، با تبریک پیروزی این گروه پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت افغانستان کاملا آزاد و مستقل شد.
که این پیروزی متعلق به همه افغان‌هاست .وی افزود شکست آمریکا درس بزرگی برای سایر اشغالگران است.وی درباره رابطه با آمریکا نیز گفت ما می‌خواهیم روابط خوبی با آمریکا و جهان داشته باشیم
در این میان زلمی خلیلزاد که طراح اصلی مذاکره با طالبان و واگذاری حکومت به انها بوده است و از چهرهای نئو کانها و از حامیان حمله به عراق و افغانستان دردولت جرج بوش بوده است ودردولت بایدن نیز نمایندگیش از سوی امریکا برای مذاکرات افغانستان تایید شده بود و در قبال تحولات اخیر افغانستان سکوت کرده بود، امروزسه‌شنبه، در رشته‌ پیام‌های توییتری نوشت که با خروج نظامیان امریکایی و ناتو افغان‌ها با فرصت تصمیم و مجال روبرواند و آینده‌ کشورشان به دست خودشان است. وی نوشت افغان‌ها مسیر شان را در استقلالیت کامل تعیین خواهند کرد و این فرصتی است که آنها به جنگ شان نقطه‌ پایان بگذارند خلیلزاد گفت طالبان حالا با آزمونی روبرو اند. آیا طالبان خواهند توانست تا کشور شان‌ را به یک آینده‌ مصؤن و مرفه‌ برسانند که در آن تمام شهروندان، زنان و مردان، مجال دستیابی به توانایی‌های خود را داشته باشند؟ افغانستان خواهد توانست زیبایی و قوت کثرت فرهنگی، تاریخی و سنت هایشرا به جهان ارائه کند. وی گفت جنگ طویل امریکا، امریکایی‌ها و افغان ها را در ابعاد زیادی، خوب و بد، شکل داد.وی افزود افغانها وامریکایی ها هر کدام راهشان را خواهند پیمود، اما دوشادوش.
خلیل زاد که پشتون و هم دوره اشرف غنی رییس جمهور سابق افغانستان می باشد در دوره کلینتون هم از برسمییت شناختن طالبان حمایت میکرد . اکنون افغانستان نه توانست دولت مدرن پیدا کند و با تنی مجروح وارد دوره ای خشن از درگیریها و منازعات پایان ناپذیر شد که احتمالا خطر رشد تروریسم را نیز به همراه دارد