رئیسی نخستین حضور در کابینه جدید و ادعای عدم بن‌بست در نظام

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز پنج شنبه در اولین روز دولت جدید خود که بعد از رای اعتماد صورت گرفته است ، با تاکید بر اینکه شرایط فعلی کشور شایسته ملت ایران نیست، تاکید کرد این شرایط باید حتما تغییر کند. وی با بیان این موضوع که در برخی حوزه‌ها عقب ماندگی‌های جدی وجود دارد، اظهار داشت این عقب‎ ماندگی‌ها باید با کار و تلاش شبانه روزی جبران شود.
ابراهیم رئیسی در بخشی از اظهاراتش موضوع عدالت را مهم‌ترین مساله‌ی کشور دانست و تاکید کرد مردم باید عدالت در امور و پیشرفت را احساس کنند.
وی در همین راستا خاطرنشان کرد که بهترین ملاک برای عدالت اجرای قانون است.ابراهیم رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه در نظام ولایت فقیه هیچ بن بستی وجود ندارد، یادآور شد دولت نباید گرفتار دیوان سالاری و پیچیدگی‌های اداری شود.
مهم‌ترین دلیل ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری فسادستیزی بود. وی با بیان اینکه مسیر مبارزه با بسترهای فسادزا به جای قوه قضائیه باید در دولت حضور داشته باشد که بتوان با سازوکارهای فسادزا مقابله کند، دلیل اصلی حضور خود در دولت را مقابله با فساد عنوان کرده بود.
ابراهیم رئیسی همچنین در اظهارات خود در اولین روز تولید با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری به مردم وعده مبارزه با فساد و رانت داده است، از دولتش خواست تا حتما مبارزه با رانت و فساد و اصلاح زمینه‌های فساد در دستگاه‌ها مورد توجه جدی قرار دهند.
وی همچنین از رستم قاسمی وزیر مسکن، راه و شهرسازی خواست تا وعده مهم رئیس جمهور در خصوص ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را با جدیت دنبال کند تا این وعده تحقق یابد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش استفاده از تجربیات و عبرت‌های دولت‌های پیشین را بسیار مهم دانست و تاکید کرد دولت وی باید از تجربه‌ها و عبرت‌های دولت‌های گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی، درس بگیرد و مشکلات و تجربیات دولت‌های قبلی را تکرار نکند.
وی همچنین با اشاره به اینکه انسان از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، تاکید کرد دولت نباید سراغ آن چیزهایی برود که باعث ناکارآمدی شده است.
رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش با بیان این موضوع که کرونا در کنار مسائل مهم کشور، مهم‌ترین مساله کشور است، همکاری همه دستگاه‌ها برای غلبه بر آن را ضروری خواند و از تلاش‌هایی که در این رابطه انجام شده قدردانی کرد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت وی بتواند در مدت کوتاهی واکسیناسیون و سلامت مردم را تضمین کند.
رئیسی همچنین از وزیر خارجه خواست تا رایزنی‌های لازم برای افزایش واردات واکسن را با جدیت پیگیری کند.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره اینکه مدارس کشور در آستانه بازگشایی قرار دارند، تاکید کرد باید اقدامات ویژه‌ای در این زمینه انجام شود.
این در حالی است که در آخرین روزهای دولت دوازدهم، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش با اشاره به شرایط بحرانی کشور و به خصوص پرخطر بودن کرونای جدید برای کودکان تاکید کردند که بازگشایی مدارس به تاخیر افتاده است. همچنین ناظران تاکید دارند که حتی اگر مدارس بازگشایی شوند بسیاری از والدین اجازه حضور به فرزندان خود را در مدرسه نخواهند داد. ضمن اینکه بسیاری از مدارس از حداقل امکانات برای رعایت پروتکل های بهداشتی برخوردار نیستند و به گفته متخصصان حضور کودکان در مدارس با توجه به اینکه کرونای جدید عمدتا بین کودکان هم شیوع دارند و برای آنها بسیار پرخطر است، به فاجعه‌ای تبدیل خواهد شد.
ابراهیم رئیسی با اشاره به اهمیت مهار گرانی و تورم یادآور شد مردم انتظار دارند در این زمینه آرام ننشیند. وی تاکید کرد باور دارد که با وجود تحریم و کرونا و به لطف خدا و کمک و مشارکت مردم می‌توان گام‌های مناسبی در این مسیر برداشت.
اظهارات ابراهیم رئیسی در خصوص ضرورت مهار گرانی و تورم در ایران در حالی عنوان می‌شود که در هفته اول تحویل گرفتن دولت توسط وی، و در حالی که وی هنوز دولت را رسما تحویل نگرفته است، مواد غذایی اصلی مورد نیاز مردم، بین 30 تا 90 درصد افزایش یافته است.
ابراهیم رئیسی و دولت وی هنوز از تاثیر تحریم ها بر شرایط اقتصادی کشور آگاه نیستند و نمی‌دانند که شرایط در این زمینه به حدی آسیب‌پذیر است که حتی در شرایطی که اقدامی عملی در این خصوص صورت نگرفته بار روانی حاکی از احتمال شکست مذاکرات وی و شکست مذاکرات درباره رفع تحریم‌ها می‌تواند موجب افزایش سرسام‌اور قیمت‌ها در ایران شود.
گرچه برخی از تحلیلگران افزایش صد درصدی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را به دلیل واردات اخیر مواد غذایی به کشور می‌دانند که به علت اجبار و الزام جمهوری اسلامی به واردات از مسیرهای چندگانه و با واسطه که به علت تحریم‌ها به افزایش قیمت تمام‌شده‌ی کالاهای اساسی زندگی مردم منجر می‌شود.