واکنشها به افشا وانتشار تصاویر بد رفتاری با زندانیان

واکنش‌ها به انتشار تصاویر دوربین مداربسته زندان اوین همچنان ادامه دارد. و همچنان تصاویر جدیدی از درون زندان اوین منتشر میشود . در این میان محمد مهدی حاجی محمدی رئیس اداره زندان‌ها روز سه شنبه با ارسال پیامی در توییتر با اشاره به اینکه مسئولیت رفتارهای غیر قابل قبول در زندان را می‌پذیرد، از مردم عذرخواهی کرد. وی در پیام خود با تاکید بر اینکه تعهد خواهد داد که چنین وقایع تلخی تکرار نخواهد شد و با عوامل خاطی در این خصوص برخورد خواهد شد، از مردم عذرخواهی کردبا توجه به اینکه تصاویر از بخش‌های مختلف زندان منتشر شد ه است، مشخص نیست که منظور از برخورد با عوامل خاطی چیست. در بخشی از تصاویر منتشرشده، تصاویری از ضرب و شتم زندانیان توسط هم‌بندی‌های آنها هم منتشر شده است و ممکن است منظور رئیس اداره زندان‎‌ها از برخورد با عوامل خاطی، برخورد با زندانیان باشد که اقدام به ضرب و شتم هم‌بندی‌های خود کرده باشند، یا مامور حراست که با نیروی انتظامی درگیر شده است.
اظهارات و عذرخواهی وی این تصور را برای مخاطبان ایجاد کرده که حاجی محمدی وعده‌ بهبود شرایط زندان‌ها را داده است، اما واقعیت این است که تحقق وعده‌ی وی تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که کل ساختار زندانیانی در جمهوری اسلامی ایران تغییر کند و دفعتا تمامی مسئولین و دست اندرکاران امر زندان‌ها رفتارهایی انسان‌دوستانه در پیش گیرند و با اعلام پشیمانی رئیس اداره زندان‌ها، حقوق انسانی زندانیان در زندان‌ها مراعات شود.
به گفته‌ی تحلیلگران این واقعه هم مانند بسیاری از رخدادهای دیگر به زودی از ذهن مردم پاک خواهد شد و با عذرخواهی نمایشی چند مسئول و مجازات افرادی با مسئولیت‌های درجه سه ، موضوع مختومه خواهد شد و جمهوری اسلامی هم نمایش حمایت از حقوق بشر خود را تکمیل خواهد کرد.
در همین حال محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه نیز با ابراز تاسف از تصاویر منتشرشده از زندان‌ها، به دادستان کل کشور ماموریت داد بدون فوت وقت به موضوع این زندان رسیدگی کند. وی در دستوری که به همین منظور صادر کرده تاکید کرده است منتظری دادستان کل کشور بدون فوت وقت، پیرامون موضوع مذکور و رفتار مامورین با زندانی و نیز زندانی با زندانی با سرعت و دقت بررسی جامع انجام دهد. اژه‌ای همچنین از وی خواسته است نتیجه را به وی گزارش دهد.
تاکید اژه‌ای بر رسیدگی به رفتار مامورین و زندانیان، نشان می‌دهد که همانگونه که پیش‌بینی می‌شود، هدف از اجرای این نمایش، تنها انجام مجازات درجه چندم برای برخی از ماموران و برخورد شدیدتر با زندانیان است.
متهم اصلی در ابن خصوص خود قوه قضائیه و سازمان زندان‌هاست که با نادیده گرفتن ابتدایی‌ترین حقوق زندانیان چنین وضعیتی را در زندان‌های کشور ایجاد کرده است. ضمن اینکه به گفته‌ی ناظران شرایط زندان‌ها در شهرستان‌ها به شدت از تهران و بهترین زندان پایتخت، وخیم تر و نگران‌کننده‌تر است.
ضمن اینکه رئیس قوه قضائیه به گونه‌ای درباره تخلفات در زندان‌ها صحبت می‌کند، که گویی از وضعیت زندان‌ها در ایران به کلی بی اطلاع است. موضوع تخلفات در زندان‌ها، عدم رسیدگی به زندانیان، وضعیت نامناسب زندان‌ها، عدم رعایت حقوق اولیه زندانیان از جمله مواردی است که همواره مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار دارد و جمهوری اسلامی، قوه قضائیه و سازمان امور زندان‌ها با جلوگیری از ورود خبرنگاران و همچنین گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری به زندان‌ها و بازدید از زندانیان، به این ناامنی در زندان ها دامن زده و موجب تشدید خشونت در زندان ها شده است.
اظهارات محسنی اژه ای و حاجی محمدی در تایید شرایط زندان ها در حالی عنوان می شود، محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه با اشاره به موضوع انتشار تصاویر دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین گفته است موضوع در حال بررسی است. وی با بیان این موضوع که هنوز قضیه خیلی روشن نیست، گفته است روز چهارشنبه در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.