چالش تحریمهای اقتصادی و ضرورت اقدام فوری دولت رییسی

در حالیکه بسیاری از فعالان سیاسی تاکید دارند که اگر دولت ابراهیم رئیسی برای لغو تحریم‌ها، راهی غیر از احیای برجام و پیوستن به FATF دارد، حتما آن را انجام دهد. مسیح مهاجری سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی با تاکید بر این موضوع در عین حال از ابراهیم رئیسی خواسته است اگر وی احساس می‌کند لازم است برجام احیا شود و ایران به FATF بپیوندد، تا بخشی از مشکلات اقتصادی مردم و نیز تحریم‌ها مرتفع شود، از ملامت‌ها نترسد و برای انجام آن اقدام کند.
این در حالیست که که با توقف مذاکرات برجام از اواخر خرداد ماه و تاکید هر دو طرف ایرانی و امریکایی بر این که طرف مقابل باید درباره‌ی ادامه مذاکرات تصمیم‌گیری کند، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است اگر ایران در جریان مذاکرات احیای برجام خواستار امتیازات بیشتر باشد یا بخواهد امتیازات کمتری بدهد، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.
این دیپلمات امریکایی با بیان این موضوع که دولت بایدن آمادگی دارد که به مذاکرات وین باز گردد، گفته است رویدادهایی مثل حوادث اخیر افغانستان هیچ تاثیری بر دیدگاه آمریکا در زمینه مذاکرات مربوط به احیای برجام نگذاشته است.
وی همچنین با بیان این موضوع که دولت بایدن این مذاکرات را به نفع امنیت ملی آمریکا می‌داند، تاکید کرده است که امریکا و دولت بایدن در جریان مذاکرات صادق و ثابت‌قدم بوده است. این دیپلمات امریکایی همچنین تاکید کرده است که دولت بایدن پیگیر دیپلماسی معنادار است و در همان حال نگرانی‌هایی هم در این خصوص دارد.
در همان حال بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی در ایران با ابراز نگرانی از عدم اجرای برجام که نتیجه آن عدم لغو تحریم‌ها و تشدید گرانی ارز و سایر کالاها در کشور است، از اظهارات دولت رئیسی در این خصوص که این دولت موضوع لغو تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم را به برجام گره نخواهد زد، ابراز نگرانی کرده و تاکید دارند که دولت رئیسی در شرایط فعلی برای لغو تحریم‌ها چاره‌ای غیر از بازگشت به برجام و از سرگیری مذاکرات با امریکا با هدف لغو تحریم‌ها ندارد.