جو بایدن عدم تمدید حضور امریکا در افغانستان و تهدید طالبان

به گزارش رویترز در حالیکه ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه شنبه گفت این گروه تمدید ضرب الاجل خروج نیروهای خارجی از افغانستان را نمی پذیرد. و نیروهای طالبان بعد از پایان ماه اگوست امنیت فرودگاه کابل را به دست خواهند گرفت و نیازی به اعزام برنامه ریزی شده سربازان ترکیه ای به کابل برای تامین امنیت فرودگاه نیست.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه عصر در سخنانی از کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تمدید این ضرب الاجل با توجه به نزدیک شدن مهلت پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان، گفت امیدواریم که تمدید نکنیم اما در حال بحث در این مورد با تیم امنیتی خود هستیم. وی افزود هر روزی که نیروها بیشتر در آن منطقه بمانند، با تهدید بیشتری از سوی گروهی تروریستی به نام داعش خراسان روبرو خواهند شد وی گفت امروز صبح با همتایان خود در گروه هفت و همچنین سران سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه اروپا، دیدار کردم. از انسجام آن‌ها در مقابله با وضعیتی کم‌سابقه در مقیاس جهانی، تشکر کردم. به متحدان خود در مورد پیشرفت‌های ویژه‌ای که در ده روز گذشته به دست آوردیم، اطلاعات دادم. توافق قدرتمندانه‌ای میان رهبران هم در مورد تلاش‌ها برای خارج کردن و همچنین راه و روش ما برای راهبردی متحد در قبال افغانستان و در حال حرکت به پیش رو، وجود دارد. در مورد خروج، توافق کردیم به همکاری‌ها برای خروج هدفمند و امن از افغانستان ادامه دهیم وی افزود هر روز بیشتر از ماموریت، خطر را برای نیروهای ما بالا می‌برد ولی خروج در تاریخ ۳۱ اگوست بسته به شرایط طالبان و ادامه همکاری آن‌ها برای اجازه دسترسی به فرودگاه برای کسانی است که ما به خارج منتقل می‌کنیم و این که هیچ اخلالی در ماموریت ما پیش نیاید
در همین حال، کاخ سفید نیز اعلام کرد که دولت بایدن به پروازهای عملیات خروج آمریکایی‌ها، افغان‌های واجد شرایط و شهروندان کشورهای ثالث از افغانستان زودتر از ضرب‌الاجل تعیین شده پایان می‌دهد تا امکان خروج سربازان آمریکایی و تجهیزات نظامی را فراهم کند.در این میان یک دیپلمات ناتو به رویترز گفت کشورهایی که در ده روز گذشته حدود ۵۸ هزار و ۷۰۰ نفر را از افغانستان تخلیه کرده اند، در تلاش برای استفاده از ضرب الاجلی هستند که پیشتر با طالبان در مورد خروج نیروهای خارجی مورد توافق قرار گرفته است.
در این میان بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت احتمالا دولت آمریکا ضرب الاجل خروج نیروها از افغانستان را تمدید نمی کند.این در حالیست که بوریس جانسون از آقای بایدن تقاضا کرده که ضرب الاجل خروج نیروها را تمدید کند.در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت با هایکوماس و مولود چاووش اوغلو، وزرای امور خارجه آلمان و ترکیه در مورد لزوم برقراری ثبات و تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان تلفنی گفت وگو کرده است.
در این میان وزیر خارجه قطر در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت قطر در خارج کردن اتباع خارجی و شهروندان افغان از کابل و انتقال آنها به صورت امن به کشورهایشان یا به کشورهای سوم مشارکت دارد.وی گفت که از قطر خواسته شد تا در نزاع میان آمریکا و طالبان و بین طالبان و دولت افغانستان میانجیگری کند.
وزیر خارجه قطر افزود ما میانجیگری بی طرف باقی می‌مانیم و با تمامی طرف‌ها در تماس هستیم و این مسئله به ما در حمایت و کمک به اتباع خارجی مختلف در افغانستان کمک کرده است و ما در تلاشیم تا انتقال افراد به فرودگاه را تسهیل بخشیم. وی گفت ما تمام تلاش خود را برای کمک به مردمی که به دنبال خروج از کابل هستند، می‌کنیم.وی افزود قطر هیچ نفوذی بر طالبان ندارد و اگر چنین نفوذی داشت یقیناً ما قادر بودیم که به توافق صلح میان آنها با دولت افغانستان دست یابیم. ما با آنها در تماس بوده و آنها را به حفاظت از افراد و اتباع خارجی و هیئت‌های دیپلماتیک و عدم بدرفتاری با آنها ترغیب می‌کنیم.