مواضع فرصت طلبانه ترامپ و مایک پمپپئو در مورد افغانستان

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا که به همراه پمپئو وزیر خارجه و حلیل زاد پروژه خروج از افغانستان را سه سال پیش کلید زده بودن و حتی دوسال پیش ترامپ طالبان را به اقامتگاه خود در کمپ دیوید دعوت کرده بود که با مخالفت شدید بولتون به هم خورد و روند تروئریسم زدایی را از طالبان کلید زده بودند روز یکشنبه خواستار برکناری جانشین دموکرات خود به دنبال پیروزی طالبان در افغانستان و همچنین سوء مدیریت بایدن در پرونده‌های دیگر همچون کرونا شد.
وی گفت آنچه جو بایدن در افغانستان انجام داد افسانه‌ای است. این یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ آمریکا خواهد بو د وی سپس از بایدن خواست به خاطر این افتضاح از سمت خود کناره‌گیری کند.
این درحالی است که جو بایدن اخیرا از تصمیم خود برای پایان جنگ ۲۰ ساله در افغانستان دفاع کرد و استدلال قبلی ترامپ را تکرار کردو گفت از نظر من حضور بی پایان آمریکا در جنگ داخلی کشورها دیگر قابل قبول نیست.
در این میان مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا که عامل آزادی پنج هزار تن از زندانیان طالبان و خروج این گروه از لیست تروریسم و مذاکره رسمی برای انها در جهت حضور در قدرت در افغانستان بود در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: ارتش آمریکا باید برای بازپس گیری کابل از دست طالبان، از نیروی هوایی خود استفاده کند.وی گفت امیدوارم که که دولت جو بایدن از نیروی هوایی استفاده کند.آنها باید طالبان را که کابل را محاصره کرده اند، قلع و قمع کنند.وی افزود باید این کار را با کمک نیروهای هوایی آمریکا انجام دهیم و بر آنها فشار بیاوریم و به آنها ضربه بزنیم. نباید برای نجات جان آمریکایی ها به آنها متوسل شویم.وی گفت هر رئیس جمهور با چالش هایی روبروست اما این رئیس جمهور با چالشی در افغانستان روبروست و شکست خورده است. او به طور کامل در امر محافظت از مردم آمریکا در قبال این چالش ناکام مانده است.وی افزود اگر هنوز زیر سایه ترامپ وزیر خارجه بودم، طالبان مانند حمبه سلیمانی در عراق می فهمیدند که اگر توطئه هایی علیه آمریکا صورت گیرد باید هزینه های واقعی بپردازند.