برنامه‌های تبلیغاتی دولت رئیسی برای افزایش حقوق

در حالی که تمامی کارشناسان بر فقدان منابع کافی برای تامین نیازهای مالی دولت تاکید دارند و چند سال است که دولت به علت کاهش درآمدهای ارزی، منابع مورد نیاز خود را یا با انتشار اسکناس و یا با تامین منابع از خود مردم، از طریق خرید و فروش ارز، سهام و مالیات، تامین می‌کند و به شدت با کمبود منابع مالی مواجه است، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، در حالی که کمتر از یک هفته از تحویل دولت توسط وی می‌گذرد، روز یک شنبه بر ضرورت مناسب سازی حقوق با تورم تاکید کرد و با اشاره به اینکه وظیفه اصلی دولت اسلامی اجرای عدالت است، گفت متناسب سازی حقوق با تورم یک امر ضروری است و صرفا به یک قشر تعلق ندارد.
وی که این اظهارات را در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بیان می‌کرد، شناخت دقیق از وضعیت اقتصادی کشور را لازمه تصمیمات اقتصادی دانست و یادآور شد اعداد و ارقام مرتبط با وضعیت اقتصادی کشور باید بر مبنای شاخص‌های درست و پایدار ارائه شود. وی خواستار آن شد که سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی از آخرین وضعیت اقتصادی کشور، گزارش شناخت تهیه کنند تا برمبنای آن تصمیم‌گیری‌ها انجام شوند.
ابراهیم رئیسی در عین حال تاکید کرد تصمیمات اقتصادی نباید به هیچ عنوان پایه پولی کشور را افزایش دهد.
مشخص نیست که ابراهیم رئیسی اضافه حقوق کارمندان را از چه طریقی قرار است ایجاد کند، که با وجود فقدان منابع برای افزایش درآمدهای دولت، منابع مورد نیاز برای تامین این منابع، قرار است دریافتی کارمندان را افزایش دهد، بی آنکه پایه پولی کشور تغییر کند.
دولت برای افزایش درآمدهای خود چاره‌ای غیر از افزایش چاپ اسکناس و به تبع آن، افزایش نقدینگی کشور ندارد و با تامین منابع مالی موردنیاز از طریق فروش منابع دولتی یا اخذ مالیات قادر به تامین منابع موردنیاز هنگفتی که در حال حاضر جزو هزینه‌های دولت است، نیست، چه رسد به اینکه بخواهد آن را افزایش هم بدهد.
به نظر می‌رسد که تیم ضعیف اقتصادی دولت با ایجاد این توهم که می‎توانند منابع مالی مورد نیاز را از طریق خود مردم تامین کنند، به وی گفته‌اند که بدون چاپ اسکناس قادر به تامین منابع موردنیاز هستند؛ موضوعی که تمامی کارشناسان اقتصادی مطلع تاکید می‌کنند که با توجه به شرایط فعلی اقتصادی در کشور امکان‌پذیر نیست و دولت رئیسی مانند هر دولت دیگری، اگر قصد افزایش حقوق را داشته باشد، و با وجود کاهش شدید درآمدهای دولت به علت تحریم، حتی برای تامین هزینه‌های جاری و فعلی خود، چاره‌ای غیر از افزایش چاپ اسکناس و تشدید تورم در ایران ندارد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش اصلاح ساختار بودجه را جزو اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت دانست و تاکید کرد بودجه باید واقعی و عملیاتی تدوین شود.
رئیسی با بیان این موضوع که اختلاف موجود در نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران موجب تضییع حقوق مردم می‌شود، اظهار داشت نرخ تورم با حقوق مردم ارتباط مستقیم دارد و اختلاف موجود در این رابطه موجب تضییع حق‌الناس می‌شود.
رئیس جمهور در عین حال خاطرنشان کرد دولت همزمان با تلاش‌ها برای کاهش فاصله بین درآمد مردم و نرخ تورم، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را برای استفاده از منابع و ظرفیت‌های داخلی به کار خواهد گرفت.
جالب این است که ابراهیم رئیسی حتی در حد شعار هم اشاره‌ای به ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش تورم نمی‌کند و افزایش تورم را به عنوان یک اصل غیرقابل تغییر در اقتصاد ایران پذیرفته‌اند، و خود او و تیم اقتصادی او با بی‌اطلاعی از تاثیر ویرانگر تورم بر اقتصاد ایران، به جای تمرکز تلاش‌های اقتصادی خود بر کاهش تورم، تصمیم گرفته‌اند تلاش‌های اقتصادی خود را به جای تلاش برای کاهش تورم، بر انطباق حقوق بر تورم قرار دهند.