طرح تقسیم خوزستان

در حالی که مردم استان خوزستان همچنان از تبعیض گسترده در رنج هستند و در ماه‌های اخیر مشکلات موجود در استان از نظر وضعیت آب و محدودیت استفاده از منابع آبی موجود در استان، به درگیری‌های گسترده در استان و اعتراضات گسترده انجامیده است، روز یکشنبه یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس از اعلام وصول طرح تقسیم استان خوزستان و پیشنهاد تشکیل خوزستان جنوبی به مرکزیت آبادان خبر داد.
موافقان طرح تجزیه استان خوزستان و تشکیل استان خوزستان جنوبی، با اشاره به اینکه این طرح بر اساس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود در منطقه مطرح شده و از نظر اقتصادی و امنیتی توجیه‌پذیر است، تاکید دارند تقسیم استان بزرگ خوزستان به دو بخش شمالی و جنوبی فرصتی مناسبی برای توسعه تخصصی بخش‌های مختلف استان فراهم خواهد کرد پیش از این فرصتی برای رشد نداشته‌اند.
احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر، که یکی از موافقان طرح تجزیه خوزستان است، در این خصوص تاکید کرده است که ظرفیت‌های بسیاری از مردم خرمشهر و آبادان در سال‌های گذشته مغفول مانده که با اجرای این طرح از بالقوه به بالفعل تبدیل خواهد شد.
طرح ایجاد استان خوزستان جنوبی با مرکزیت آبادان سال گذشته توسط سید محمد مولوی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است، که تا امروز اعلام وصول رسمی آن توسط هیات رئیسه مجلس به تعویق افتاده بود.
بر اساس این طرح، دولت مکلف شده است بنا به بندهای قانونی مختلف با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، حذف دستگاه‌های موازی و چابک‌سازی تشکیلات نظام بدون افزایش پست‌های سازمانی موجود در استان، نسبت به تقسیم منابع و امکانات استان خوزستان بر مبنای تقسیمات جدید و متناسب با جمعیت اقدام کند.
به نظر می‌رسد که طراحان این طرح از حداقل‌های اجرایی و عملیاتی موردنیاز برای تاسیس یک استان جدید اطلاعی ندارند و مشخص نیست که چطور قرار است یک استان جدید در استان تاسیس بشود بدون آنکه برای حداقل استانداری، ده ها پست جدید ایجاد نشود تشکیلات جدیدی ایجاد نشود.
در همین حال مخالفان این طرح، با اشاره به اینکه تفکیک استان خوزستان تبعات بدی در استان به دنبال دارد، تاکید دارند
محمد طلا مظلومی که یکی از مخالفان طرح است، با بیان این موضوع که تمام نمایندگان استان خوزستان با تفکیک این استان مخالف هستند، خاطرنشان کرده است که تنها فرد موافق با این طرح، مولوی نماینده آبادان است.
وی در عین حال تاکید کرده است که طبق مذاکره با آقای مولوی قرار شده وی طرح خود را پس بگیرد. مظلومی گفته است در صورتی که نماینده آبادان طرح خود را پس نگیرد، مجمع نمایندگان استان بیانیه‌ای در مخالفت با این طرح صادر خواهد کرد.
کارشناسان تاکید دارند اقدام به تجزیه خوزستان در شرایطی که بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی و نیز سیاستمداران، بر ضرورت حفظ انسجام و یکپارچگی در استان خوزستان تاکید دارند، تا چه حد می تواند خطرناک و برای تضعیف انسجام سیاسی استان مضر و آسیب رسان باشد.
در شرایطی که فعالان سیاسی بزرگترین خطری را که استان خوزستان را تهدید می کند اعلام استقلال استان و تجزیه استان خوزستان از ایران می دانند، به گفته‌ی کارشناسان، تقسیم استان خوزستان و تفکیکی قسمت جنوبی استان که عمدتا عرب‌نشین است از قسمت شمالی استان می‌تواند تلاش‌ها برای تجزیه استان خوزستان از ایران را تشدید کند