مراسم تنفیذ و رهبرجمهوری اسلامی، تاکید بر انتخابات باشکوه و زمان بر دانستن حل مشکلات

خامنه‌ای روز دوشنبه در مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب، به آزادی انتخابات در ایران اشاره کرد و با بیان این موضوع که تنوع سیاسی در ایران نشانه‌دهنده‌ی آزادی و سلامت انتخابات در کشور است، انتخابات ایران را نشانه‌ی بارز مردم‌سالاری دینی دانست.
وی با اشاره به اینکه تحریم انتخابات مدت‌هاست که توسط دشمنان دنبال می‌شود، برگزاری انتخابات در ایران را نشانه‌ی شکست دشمنان دانست و اظهار داشت ملت با شرکت در انتخابات پاسخ قاطعی به این تلاش‌ها داد و موجب شکست آنها شد.
وی همچنین میزان شرکت مردم در انتخابات را با توجه به شرایط مناسب ارزیابی کرد.
خامنه‌ای در ادامه پیروزی رئیسی در انتخابات را نشان‌دهنده موفقیت و پیروزی ارزش‌های انقلاب دانست و اظهار داشت که در واقع با پیروزی رئیسی این ارزش‌ها دنبال خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که پیگیری ارزش‌های انقلاب توسط رئیسی موجب افزایش انگیزه‌های مردم و ورود آنان به میدان شود.
علی خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش متحد شدن و یکپارچه شدن و پرانگیزه و هدفدار شدن مردم را از دستاوردهای انقلاب دانست و گفت قبل از انقلاب مردم ایران یک جمع پراکنده و متفرق بودند که با انقلاب یکپارچه شدند.
این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران تاکید دارند که جمهوری اسلامی با دستکاری در هویت واحد ایرانیان و تبدیل آنها به خودی و غیر خودی و ایرانیان معتقد به جمهوری اسلامی و مخالف با آن، بیشترین آسیب را به هویت ملی ایرانیان زده و آنها را از هم گسیخته و متفرق کرده است.
برعکس آنچه که علی خامنه‌‎ای عنوان می‌کند، در دوران پهلوی بیشترین تلاش برای ایجاد وحدت و هویت ملی انجام شد و نتیجه آن به گفته کارشناسان و تحلیلگران در حس وفاداری نسبت به میهن و ایران که در جنگ هم خود را به خوبی نشان داد متبلور شد. کاری که جمهوری اسلامی نه تنها نتوانست آن را انجام دهد، بلکه با دوگانه‌سازی‌های خود عملا آن را متلاشی نیز کرده است.
وی همچنین به شعار مردمی بودن در شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی اشاره کرد و اظهار داشت رئیس جمهور باید تمام تلاش خود را کند که این شعار را در عمل نیز اجرایی کند.
این در حالی است که ابراهیم رئیسی تنها توانسته است رای کمتر از 20 درصد از واجدین شرایط را جلب کند و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران تاکید دارند که ابراهیم رئیسی باید تلاش زیادی بکند تا بتواند این رای را به بالای 50 درصد برساند. به گفته کارشناسان ابراهیم رئیسی نامحبوب ترین و کم رای ترین رئیس جمهور در تاریخ جمهوری اسلامی است که با کمترین میزان رای به کاخ ریاست جمهوری راه یافته و از پایین‌ترین میزان مشروعیت بین مردم برخوردار است.
علی خامنه ای در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به زمان بر بودن حل مشکلات اقتصادی اظهار داشت برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به برنامه و حرکت براساس برنامه کلی طراحی شده وجود دارد. وی تاکید کرد با کارهای روزمره و اقدامات پیش‌بینی‌نشده نمی‌توان مشکلات را حل کرد. خامنه‌ای همچنین تاکید کرد همه بدانند حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که با روی کار آمدن حسن روحانی انتظار داشتند که مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع کند. بسیاری حتی از حسن روحانی انتظار داشتند مشکل اشتغال را که ریشه‌دارترین مساله جمهوری اسلامی است، و همچنین تورم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در همان سال نخست روی کار آمدن دولت مرتفع کند.
مساله این است که با روی کار امدن ابراهیم رئیسی به نظر می رسد که انتظارات و همچنین دستورات و محدودیت های علی خامنه‌ای نیز متعادل و محدود شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش از ابراهیم رئیسی خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به خرید واکسن موردنیاز، اقدامات فوری و لازم را انجام دهد.
این در حالی است که وی در سال گذشته و در اوج کرونا خرید واکسن را ممنوع اعلام کرده و گفته بود دولت حق خرید واکسن امریکایی و انگلیسی را ندارد.
این در حالی است که واکسن امریکایی یکی از بهترین واکسن‌ها با بالاترین میزان اثربخشی در دنیاست و ممنوعیت واکسن اروپایی در ایران و واگذار کردن سهمیه کوواکس توسط ایران یکی از بزرگ‌ترین غفلتها و اشتباهات جبران ناپذیری بود که خامنه‌ای و وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون مردم در ایران انجام دادند و بسیاری تاکید دارند که بسیاری از مرگ و میرها در ایران ناشی از تاخیر در واکسیناسیون در ایران است که توسط رهبر دستور داده شد و توسط سعید نمکی وزیر بهداشت هم اطاعت شد و جان هزارن نفر به خطر افتاد و جان هزاران نفر نیز گرفته شد.