منتفی شدن مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا

باتعلیق مذاکرا ت برجام وبسایت نور نیوز سایت خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید طرح تبادل زندانیان ایران و آمریکا و آزاد شدن میلیاردها دلار از اموال بلوکه شده ایران که ماههاست میان ایران و امریکا در حال انجام گفتگوست منتفی شده است. این سایت مدعی شده پس از پیروزی بایدن در امریکا
ایران در گفت‌وگوهای غیرمستقیم پیرامون تبادل چهار ایرانی در برابر چهارآمریکایی به علاوه پرداخت هفت میلیارد دلار از مطالبات بلوکه شده ایران در سایر کشورها شرکت کرده است.
پس از توقف مذاکرات وین در پایان دور ششم، آمریکا مذاکرات وین را به این فرآیند گره زد و با این استدلال که پرداخت طلب هفت میلیارد دلاری فرصت تنفس به ایران خواهد داد و انگیزه تهران برای تداوم حضور در مذاکرات احیای برجام را کاهش می‌دهد، توافق شکل گرفته را بر هم زد. بر مبای همین گزارش چون ایران نخواسته تحت فشار قرار گیرد و خواسته نشان دهد که دیگر هیچ انگیزه‌ای از سوی ایران برای تداوم این روند وجود ندارد لذا موضوع تبادل به شکل کنونی را به طور کلی از دستور کار خود خارج شده و مذاکرات تبادل منتفی شده است . علنی کردن این موضوع در روز تنفیذ رییسی عملی نمادین به شمار میرود .
عباس عراقچی، مذاکره کننده اصلی جمهوری اسلامی ایران ماه قبل مبادله ده زندانی از همه طرف‌ها یعنی ایران و امریکا و بریتانیا را امکان پذیر خوانده بود ولی ان را مشروط به آن دانست که آمریکا و بریتانیا سهم خود را در این معامله ادا کنند. که به معنای پرداخت پولهای طلب ایران از بریتانیا و پولهای بلوکه شده ایران باشد .
ند پرایس ، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد خبر توقف مبادله زندانیان از سوی دولت جدید ایران گفت که آزاد کردن اتباع آمریکا یک الویت مسلم برای دولت جو بایدن است و تا زمانی که آن‌ها دوباره به خانه خود بازنگشته‌اند این دولت دست از تلاش بر نمی‌دارد.