روحانی و تایید سرقت اسناد هسته ای توسط اسراییل

حسن روحانی در گفتگوی رسانه ای خود با شبکه یک صدا و سیما که اخرین مصاحبه وی بود سرقت اسناد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در شورآباد را تایید کرد و اظهار داشت اسرائیلی‌ها این اسناد را از یک قالیشویی در شورآباد سرقت کردند و در اختیار ترامپ قرار دادند و آن را به بهانه ای برای خروج ترامپ از توافق تبدیل کردند تا موجب شکست سیاست های دولت حسن روحانی در تنش زدایی شوند. قبل از روحانی محسن رضایی این امر را تایید کرده بود . این سخن روحانی انتقاد مستقیم از اطلاعات سپاه بود که مسئولییت نگهداری از اسناد را به عهده داشت .
این اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می شود که تمامی مقام های جمهوری اسلامی من جمله عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهارات نتانیاهو در خصوص سرقت اسناد را توهم خوانده و گفته بود کسانی در ارتباط با نتانیاهو هستند که او را سر کار گذاشته اند. با این وصف گزارش ها همه حاکی از این بود که اظهارات نتانیاهو صحیح است و این اسناد از جمهوری اسلامی سرقت شده است.
اما به گفته تحلیلگران اینکه این اسناد مهم به جای نگهداری در خزانه محرمانه وزارت امور خارجه در یک انبار در شورآباد نگهداری می شود نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی حتی از شیوه نگهداری اسناد حساس خود فهم درستی ندارد و گمان می کند که مانند دوران باستان امن ترین مکان ها جاهایی دور از دسترس و گمراه‌کننده هستند و مانند دوران عباسیان که اسناد مهم را در قلعه های دور از دسترس پنهان می کردند، این اسناد را می توان در جاهایی دور از دسترس و گمراه کننده از نظر پنهان کرد و امن نگهداری کرد.