صالحی و بیان دستاوردهای هسته ای

علی اکبر صالحی روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ، سازمان انرژی اتمی، تلاش کرد نشان دهد برخلاف تبلیغات اصولگرایان توافق برجام مانع پیشرفت طرح هسته ای ایران نشده و بلکه باعثث پیشرفت بیشتر حوزه هسته ای شد است وی گفت دستاوردهای دولت تدبیروامید در صنعت هسته ای بی‌بدیل است و در نتیجه تلاش کارکنان سازمان انرژی اتمی در هشت سال اخیر، به‌ویژه از سال ۱۳۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام، تراز توان هسته ای کشور در همه زمینه‌ها بر همگان آشکار شد.وی گفت: سازمان انرژی اتمی ایران اثبات کرد که حداکثر هوشمندی لازم را در مذاکرات و در متن برجام به خرج داده است. از سوی دیگر، سازمان انرژی اتمی ایران علاوه بر انجام پروژه‌های زیربنایی و عظیمی مانند توسعه چرخه سوخت هسته‌ای کشور، توسعه نیروگاه‌های اتمی را با احداث واحدهای ۲ و ۳ در بوشهر به ارزش ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی دولتی آغاز کرد. وی افزود ایجاد مرکز تولید و توسعه رادیو داروهای ایران و مرکز بزرگ یون‌درمانی مجموعا به ارزش حدود ۳۵۰ میلیون یورو بدون اتکا به بودجه دولت را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیروامید در حوزه هسته ای عنوان کرد و گفت در سخت ترین شرایط جنگ اقتصادی، این طرح‌ها را آغاز کرد و به پیش برد و حدود ۸۵ درصد این ۲ پروژه اخیر تقریبا کامل شده است.
وی درباره مشکلات سازمان انرژی اتمی در حوزه تامین سوخت هسته ای نیز گفت کلیه فعالیت های صلح آمیز صنعت هسته ای در دنیا از تولید برق هسته‌ای تا پزشکی و تحقیقات در کشاورزی وابسته به وجود منابع کافی از مواد پرتوزا به ویژه کیک زرد است که متاسفانه سال‌هاست جمهوری اسلامی از دسترسی به بازارهای بین المللی کیک زرد محروم مانده و حتی پس از برجام نیز برخی کشورهای عضو گروه ۱+۴ مانع از اجرای قراردادهای منعقد شده برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت هسته ای شدند.
وی افزود در دولت های یازدهم و دوازدهم، بخش اکتشاف سازمان انرژی اتمی به پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا مجهز شده و به جرات می توان گفت با فاصله بسیار از دیگر سازمان ها، بهترین و به روزترین نیروی انسانی متخصص و تجهیزات اکتشافی را در اختیار دارد.
این سخنان در حالیست که صنعت غنی سازی هسته ای تاکنون بیشترین خسارت مالی را علیه حوزه های مختلف کشور بخاطر تحریمها ایجاد کرده است . صالحی در حالی از صرفه جویی ارزی سخن میگوید که بخاطر تحریمهای ناشی از غنی سازی کشور صدها میلیارد دلار خسارت دیده است .