افزایش مخالفت با طرح محدودیت اینترنت ونقش سپاه و سرگیجگی حکومت

واکنش‌ها ونگرانی‌ها نسبت به اجرای طرح مجلس در محدود سازی اینترنت همچنان ادامه دارد. این در حالیست مرکز پژوهش‌های مجلس در اطلاعیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد تایید کرد بر اساس این طرح گذرگاه اینترنت در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت. اما گفت این موضوع صرفا به تامین امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی است و در واقع در گذرگاه‌های ایمن مرزی خواهد بود.
بنا بر این اطلاعیه، نیروهای مسلح نقشی در تامین مصادیق محتوای مجرمانه وتغییر ترافیکی در کشور نخواهد داشت
در حالی که محمدباقر قالیباف اعلام کرده است که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که به تازگی مقدمات اولیه تصویب آن و اجرای آزمایشی آن به تصویب مجلس رسیده، ادعا می کند که این طرح به دنبال محدود کردن استفاده کاربران از فضای اینستاگرام و واتساپ نیست، محمدجواد جهرمی وزیر ارتباطات با ابراز نگرانی از تصویب این طرح، تصویب آن را عاملی برای اعمال محدودیت بیشتر بر فضای مجازی و افزایش هزینه‌های کاربران دانسته است.
محمدباقر قالیباف در این خصوص در صفحه مجازی خود در اینستاگرام نوشته است بخش عمده‌ی ادعاهای مطرح شده درباره طرح مطابق واقع نیست و در طرح وجود ندارد.
وی تاکید کرده است مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، برنامه مجلس نیست و در این طرح وجود ندارد.
قالیباف که این طرح بدون حضور او در مجلس به تصویب رسیده تاکید کرده است تصمیم‌گیری درباره پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آنها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در خصوص آنها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد.
وی گفته است تصمیم‌گیری در این خصوص در شورای عالی فضای مجازی انجام خواهد شد و در صورت تصویب شورای عالی فضای مجازی، موضوع در کمیسیون مخصوص با حضور نمایندگان منتخب از کمیسیون‌های مجلس بررسی و تصویب خواهد شد.
قالیباف همچنین تاکید کرده است در این جلسات نمایندگان دولت جدید نیز حضور خواهند داشت.
اظهارات قالیباف در حالی عنوان می‌شود که اظهارات منتقدان نیز در چارچوب مواردی است که در طرح توسط مجلس به تصویب رسیده و طرح صیانت از فضای مجازی نیز آن را دنبال می‌کند.
در این طرح پیش بینی شده است هرکدام از پلتفرم‌های ذکرشده که قوانین جمهوری اسلامی را مراعات نکنند، در ایران مسدود خواهند شد. ضمن اینکه مهم‌ترین اشکال این طرح، تخصیص اینترنت خاص به گروه‌های مختلف اجتماعی بر اساس تشخیص وزارت ارتباطات است و همه گروه‌های اجتماعی به یک میزان به سرعت اینترنت دسترسی نخواهند داشت. بر این اساسا به تشخیص وزارت ارتباطات و کارگروه‌هایی که به این منظور تعریف خواهند شد، دسترسی دانش‌آموزان و اساتید دانشگاه و زنان خانه دار به اینترنت یکسان نخواهد بود. این عدم دسترسی واحد بسیاری از افرادی را که خارج از چارچوب رسمی استخدامی قرار دارند در دسترسی و استفاده از فضای مجازی دچار چالش خواهد ساخت و ممکن است به علت سرعت پایین اینترنت، امکان انجام بسیاری ازفعاالیت‌های مجازی خود را نداشته باشند.
ضمن اینکه حضور نمایندگان دولت در این جلسات نه تنها مشکل محدودیت دسترسی مردم به فضای مجازی را مرتفع نخواهد ساخت، بلکه به علت موافقت دولت با این طرح موجب خواهد شد تا زمینه اجرای کامل‌تر طرح فراهم شود.
محدودیت دسترسی به فضای مجازی و تعیین میزان دسترسی بر اساس نیازهای کاربران، یکی از برنامه‌های جدی ابراهیم رئیسی در حوزه‌ی ارتباطات است که وی در برنامه‌های تبلیغاتی خود به صراحت بر آن تاکید کرد.