روحانی و بحران تحریم‌ها

حسن روحانی روز پنج شنبه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت، با بیان اینکه صادرات نفت و نقل و انتقال بانکی پول، دو میدان اصلی جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران بود، اظهار داشت آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که با مختل کردن صنعت نفت و جلوگیری از صادرات نفت ایران و نیز ایجاد مانع در مسیر نقل و انتقال پول، ایران نخواهد توانست برای تامین نیازمندی‌های خود ارز لازم را بدست آورد.
اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که در عمل هم ایران با تشدید تحریم‌ها قادر به تامین ارز برای رفع نیازمندی‌های خود نبوده است. در این سال‌ها دولت از طریق جمع‌آوری ارز از بازار و همچنین ذخایر ارزی که در اختیار داشته است و همچنین ارزی که به شکل محدود از طریق اجبار صادرکنندگان به بازگشت مجدد آن به کشور گردآوری کرده است، نیازهای اصلی و ضروری خود را تامین کرده است.
وی با بیان این موضوع که از ابتدای سال جاری تا امروز بانک مرکزی بیش از ۵ میلیارد دلار ارز برای کالا‌های ضروری و دارو تامین کرده است، خاطرنشان کرد اگر کشور ارز نداشته باشد نخواهد توانست کالا‌های ضروری و اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را تامین کند.
اظهارات حسن روحانی در واکنش به اظهارات و تلقی کسانی عنوان می‌شود که معتقدند بدون رفع تحریم‌ها و بدون انجام اقدامات لازم برای افزایش درآمدهای ارزی ایران اعتقاد دارند که می‌توان نیازها و مشکلات کشور در زمینه‌ی تامین کالاهای اساسی مردم را مرتفع کرد.
به گفته‌‌ی بسیاری از تحلیل‌گران، در صورت عدم رفع تحریم‌ها کشور با مشکلات جدی در زمینه‌ی دارو و کالاهای اساسی و معیشتی مردم مواجه خواهد شد. گرچه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که عدم رفع تحریم‌ها عمدتا به این دلیل است که وی ضرورتی برای رفع تحریم‌ها احساس نمی‌کند، و به طور جدی آن را دنبال نمی‌کند، چند روز قبل از مردم یمن که قحطی دارو و غذا را تحمل کرده‌اند تقدیر کرد.
روحانی دلیل سرعت‌بخشی به واکسیناسیون را تخصیص حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن از کشور‌های خارجی دانست و خاطرنشان کرد تا پایان دولت، جامعه هدف تعیین‌شده واکسینه خواهند شد. روحانی تاکید کرد دولت در هر دو زمینه کرونا و تحریم به مسئولیت و قول خود عمل کرده است.