واکنش تند آمریکا به سخنان اردوغان در مورد راه حل دو دولت در منازعه قبرس شمالی

به گزارش رویترز بدنبال سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که هنگام بازدید از قبرس شمالی گفت که تلاش‌های سازمان ملل برای یافتن راه حلی برای تقسیم جزیره مدیترانه و منازعه میان قبرس شمالی و جنوبی ناکام مانده و باید در این جزیره دو ملت و دو دولت وجود داشته باشد. ارسین تاتار، رئیس جمهور قبرس شمالی، روز سه شنبه با حمایت شدید رجب طیب اردوغان، آغاز مرحله دوم برنامه خود برای بازگشایی واروشا اعلام کرد. ساکنان این شهر استراحتگاه ساحلی سابق در سال 1974فرار کردند و از آن زمان توسط ارتش ترکیه محاصره شد. در همین رابطه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با محکومیت شدید این اقدام، این تصمیم تحریک آمیز، غیر قابل قبول و ناسازگار را با تعهدات گذشته قبرسی‌های ترک برای شرکت سازنده در گفتگوهای صلح در تناقض دانست و روز چهارشنبه اعلام کرد با نیکوس کریستودولیدس همتای خود از جمهوری قبرس برای تأیید مجدد این موضع گفتگو کرده است.
وی با بیان اینکه بازگشایی واروشا برخلاف مصوبات شورای امنیت است، گفت ما برای پاسخ قاطع شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع تلاش می‌کنیم. ویکتوریا نولاند، از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در مورد عواقب اظهارات ترکیه در خصوص دیپلماسی سازمان ملل ابراز نگرانی کرد و گفت کاملا ما این راه حل را مردود میدانیم و معتقدیم که تنها روندی به رهبری قبرسی‌ها، در دو منطقه و بین جوامع قبرسی می‌تواند صلح و ثبات را به قبرس برساند. ویکتوریا نولاند گفت صبح روز چهارشنبه با مقامات ترکیه صحبت کرده تا در تصمیم گیری در مورد واروشا بازنگری شود.
نیکوس دندیاس وزیر خارجه یونان، نیز گفت که پروژه واروشا قصد آنکارا را برای گسترش اشغال قبرس و استقرار قدرت عثمانی در منطقه مدیترانه شرقی است . وی افزودهیچ بهبودی در روابط بین ترکیه و یونان وبا اتحادیه اروپا تا زمانی که ترکیه به طور غیرقانونی در مورد قبرس اقدام کند وجود ندارد. جمهوری قبرس عضو اتحادیه اروپا که در قسمت جنوبی جزیره قرار دارد و جمهوری ترک قبرس شمالی که در سال ۱۹۸۳ اعلام استقلال کرد و فقط توسط دولت ترکیه به رسمیت شناخته شده و از نظرسازمان ملل مشروعییت ندارد .