دولت ناتوان روحانی، چالش بحران خوزستان و ادامه اعتراضات شبانه

در حالیکه پنجمین شب تظاهرات در یازده شهر خوزستان از جمله سوسنگرد ادامه دارد و نیروهای پلیس هم در مواردی با گاز اشک اور و شلیک هوایی سعی در متفرق کردن جمعییت دارند و در این میان برخی رسانه های حکومتی سعی کردند با براند تجزیه طلبی تظاهر کنندگان را مورد انتقاد قرار دهند . اما مردم این مناطق در شعارهایشان مسئله آب را به عنوان مهمترین خواسته مطرح کردند .و در برخی موارد از جمله در سوسنگرد خواستار استعفای فرماندار شدند . در مواردی مردم با شعار الله اکبر با یاد آوری مقاومت مردم این مناطق در جنگ با عراق خواستار تحقق خواسته هایشان که خواسته حداقلی مردمی است که بیشترین منابع نفتی در ان استان قرار دارند شدند ..در این میان حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه با اشاره به اهمیت بسیار بالای آب و خاک، با اشاره به جایگاه مهم آب و خاک برای حیات، این دو محور را سرمایه بزرگی دانست که باید نهایت تلاش برای حفظ آن صورت پذیرد.وی جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و همچنین حفاظت از مراتع و جنگل‌ها را برای حفظ خاک بسیار ضروری دانست.وی گفت اگر در طی سال جاری خشکسالی نباشد و شرایط آب و هوایی مناسب باشد، با اقدامات زیرساختی انجام شده، ایران در زمینه محصولات کشاورزی و غذایی خودکفا خواهد بود. وی در ادامه تاکید کرد اما باید توجه داشت که با وجود خشکسالی نمی‌توان خودکفا باقی ماند. وی تاکید کرد بخش مهمی از کشاورزی در ایران دیم و متکی بر بااران است.
حسن روحانی در ادامه اظهاراتش به کاهش ۵۲ درصدی بارش در سال جاری و خشکسالی بی‌سابقه ۵۰ سال اخیر در ایران اشاره کرد و اظهار داشت این شرایط ایران را در شرایط بسیار بدی قرار داده است.
وی خشکسالی و کاهش بارش را دلیل اصلی رویارویی مردم خوزستان با مشکل آب دانست و اظهار داشت با توجه به شرایطی که وجود دارد، مردم هرچقدر هم که بخاطر این مشکلات ناراحت باشند، حق دارند.
روحانی در ادامه با بیان این موضوع که لحظه‌ای نیست که دولت به خاطر مردم و مشکلات آنها در رنج نباشد، تاکید کرد دولت مدام در فکر حل مشکلات مردم است. وی افزود دولت وی تا آخرین ساعت با تمام توان در خدمت مردم است و خود را در قبال مردم مسئول می داند.
روحانی همچنین خشکسالی را دلیل اصلی مشکلات مردم دانست.
روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به از بین رفتن محصولات کشاورزی و دام‌ها اظهار داشت تا کسی با چشم خود شاهد از بین رفتن محصولات و دام‌های خود نباشد، قادر نیست حال و روز مردم خوزستان را درک کند، اظهار داشت آنچه در خوزستان اتفاق افتاده فقط مالی نیست، بلکه مردم از نظر عاطفی هم تحت فشار هستند.
وی همچنین به تلاش های دولت برای ارتقای مکانیزاسیون در کشاورزی اشاره کرد و با اشاره به احداث شهرک‌های کشاورزی توسط دولت خود، اظهار داشت شهرک‌های متعددی توسط دولت وی تاسیس شده است.
وی به اقدامات دولت در زمینه توسعه و بهبود زمین های کشاورزی مکانیزه اشاره کرد و با اشاره به اینکه بیش از 600 هزار هکتار به زمین های مکانیزه در ایران اضافه شده به اقدامات انجام‌شده در خوزستان و سیستان و بلوچستان برای بهبود کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت این اقدامات موجب افزایش ارزش دارایی کشاورزان شده و از سوی دیگر باعث صرفه‌جویی در مصرف آب شده و در عین حال تولید محصولات کشاورزی را نیز افزایش قابل توجهی داده است.
وی به شیوع کرونا در جهان که باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی در جهان شد اشاره کرد و اظهار داشت همین شرایط و محدودیت‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که مساله خودکفایی در کشاورزی مساله مهمی است.
به گفته تمامی متخصصین آب و محیط زیست، خودکفایی در کشاورزی همان چیزی است که وضعیت آب و محیط زیست را در ایران وخیم کرده است. تاکید بر توسعه تولید کشاورزی بدون توجه به ظرفیت های اکولوژیک ایران و به خصوص توسعه کشاورزی و صنعت در مکان هایی که از ظرفیت کافی برای آن برخوردار نبوده اند از جمله مواردی است که شرایط کشور را تا این حد وخیم و غیرقابل کنترل کرده است.
از سوی دیگر اشاره روحانی به خشکسالی به عنوان عامل ایجادکننده‌ی شرایط فعلی اشاره درستی نیست. مشکلات آبی در خوزستان از یک طرف به دلیل توسعه میادین گازی، خشکاندن هورالعظیم به خاطر توسعه میادین است، و از سوی دیگر بخشی از مشکلات آبی در جنوب خوزستان و در مناطق عرب نشین ، ناشی از انتقال آب به اصفهان، محدود کردن خروج سد کرخه و دز برای آب رسانی به کشاورزی ناپایدار بخش‌هایی از خوزستان است. کشاورزی و دام‌های مناطق عرب نشین به گفته برخی کارشناسان بیشتر قربانی کشاورزی ناپایدار منطقه و‌انتقال آب هستند تا خشکسالی.