مردم خوزستان، رنجهای بیشمار و فروپاشی اعتماد مردم به حکومت

محمد کیانوش راد نماینده اصلاح طلب مردم اهواز در مجلس ششم در گفتگویی به تشریح وضعییت کنونی در خوزستان پرداخت و گفت با انتقال آب سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران، کاش حداقل در قبال انتقال آب کارون، شهرها و روستاهای خوزستان را تشنه لب نمی گذاشتند. گویی قرار است خوزستان را به زمین سوخته تبدیل کنند و ظاهرا کاری هم از دست ما خوزستانی بر نمی آید. وی افزود همه نمایندگان و سایر شخصیت های دانشگاهی و رسانه ها با دیدگاه های متفاوت، مجدانه و صادقانه پیگیر مشکلات آب بوده و هستند، اما صدایشان به جایی نمی رسد وی گفت .خوزستانی ها همیشه گفته اند انتقال کارشناسی شده، علمی و مبتنی بر پیوست های زیست محیطی آب، صرفا باید برای شُرب استان های بالا دست باشد و هرگز برای مصرف صنایع و کشاورزی به کارگیری نشود. این موضع اصولی، عادلانه و منطقی مردم خوزستان مبتنی بر توجیهات اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی است.
.وی گفت مردم خوزستان با مشکلاتشان اعم از بی آبی، بیکاری، فقر و تبعیض رها شده اند. خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد، اما مسئولان خوزستان را فراموش کرده اند و با‌ نقمت های جنگ و پس از آن تنها رها کرده اند. چه کسی می داند‌، گریه کهنسال مردی در کنار گاوی افتاده بر زمین، که همه چیز او بود یعنی چه ،چه کسی گریه و بغض و تحقیر جوان بیکار خوزستانی را در کنار منابع عظیم نفت و گاز و بندر و پتروشیمی و فولاد و نیشکر می فهمد وچه کسی از تشنگی حتی روستاهای شمال خوزستان، ایذه و مسجدسلیمان، آن هم در کنار سد و سرچشمه کارون خبر دارد
وی گفت بی کفایتی دولت روحانی توسعه خوزستان را سال ها به عقب راند، و افزود خوزستان با چوب و تفنگ و تشر اداره نمی شود و با مهر و محبت و احترام به راه می آید. اعتراض مردم و کشاورزان تشنه طبیعی است؛ آن هم مردمی که در دفاع از تمامیت ارضی ایران و اسلام ذره ای کم نگذاشته اند. تدبیر و بصیرت در برخورد با معترضان وظیفه قانونی و اخلاقی و انسانی همه مسئولان انتظامی و امنیتی است.
کیانوش راد در خصوص راه حل مشکل خوزستان نیز گفت راه حل کلی پیش روی نظام، همانگونه که هزاران بار گفته شده است ، انجام طرح جامع آمایش سرزمینی در کشور است. راه نجات خوزستان و بلکه کشور، اجرای طرح کلان آمایش سرزمین برای توسعه ایران است وی در پایان تاکید کرد که حکومت که به خواسته ها و گرایشات متنوع و متکثر مردم وقعی نمی نهند، باید باور کنند که اعتماد مردم به مسئولان روز به روز در حال فروپاشی است.
سخنان راد نشاندهنده بی کفایتی تمام دولتها د اداره خوزستان و رسیدگی به وضع انان است . طبیعی است که اعتراضات خوزستان به صورت یک منبع دائمی وجود داشته باشد جزانکه به طور جدی به خواست مردم رسیدگی شود.