علی مطهری و توصییه به پذیرش برجام برای دولت رییسی

علی مطهری نائب رییس مجلس دهم که قبلا توصیه کرده بود بهتر است برجام در دولت رییسی امضا شود تا مسئوولیتهای ان را هم دولت جدید به عهده بگیرند .در سخنانی گفت دولت آقای رئیسی و هر دولت دیگری هم اگر بر سر کار بود بایددر زمینه بازگشت آمریکا و ایران به برجام به توافق برسد، زیرا برجام بیشتر به نفع ایران است. وی افزود نباید بر روی رفع تحریم های غیر برجامی و غیر ترامپی مانند تحریم به خاطر گروگان‌گیری که در واقع ما مقصر بودیم تأکید کنند. مطهری گفت آنچه که تا امروز دولت آمریکا برای توافق پذیرفته مثبت است، نباید آن را از دست بدهیم. برای بقیه مسائل در آینده فرصت هست.
وی افزود رییسی این هوشیاری را دارد که منافع ملت ایران را زیر پا نگذارد و اسیر شعارهای تندروها نشود بنابراین فکر می‌کنم توافق وین ظرف چند ماه آینده توسط دولت جدید امضا خواهد شد.
مطهری در ادامه در خصوص تعیین تکلیف نمایندگان مجلس برای دولت رییسی در حوزه سیاست خارجی و مشخصا در پاسخ به این سوال درارتباط با موضوع خروج از برجام که برخی از نمایندگان آن را مطرح می کنند چیست و اینکه آیا دولت آتی می تواند کشور را بدون برجام اداره کند؟ گفت سخن نمایندگان در حد پیشنهاد اشکالی ندارد ولی خروج از برجام یک اشتباه است و کشور را زیر بار تحریم های سنگین نگه می‌دارد به این علت که کشور، ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار می‌گیرد و سایه جنگ بر کشور گسترده خواهد شد.
وی گفت اداره درست کشور بدون روابط خوب با دنیا و احیای برجام و عادی شدن روابط مالی و بانکی ما با دنیا امکان‌پذیر نیست. کسانی که صحبت از خروج از برجام می‌کنند در واقع شعار می‌دهند. اینها همان کسانی هستند که از اجرا شدن برجام و بهره‌مندی مردم از امتیازات آن جلوگیری کردند و ناخواسته با ترامپ و نتانیاهو هم داستان شدند و کشور را با مشکلات امروز مواجه کردند و مسئولیت این خطای خود را هم نمی‌پذیرند. مطهری نگاه خوشبینانه ای برای پذیرش برجام دارد در حالیکه عده ای از اصولگرایان معتقدند که رهبر جمهوری اسلامی قصد ندارد تا گرفتن امتیازهای بیشتر از امریکا توافق جدید را امضا کند و به همین خاطر با بدبینی معتقدند تا دوسال اینده توافقی صورت نخواهد گرفت .