بحران خوزستان، تداوم اعتراضات و قتل دو معترض

درگیری‌ها و اعتراضات برای چندمین شب متوالی در خوزستان ادامه پیدا کرد و تاکنون حداقل کشته شدن دو نفر در این اعتراضات تایید شده است. مساله کم‌آبی در استان خوزستان که یکی از پر آب‌ترین جلگه‌های ایران است، سال‌هاست به یک مناقشه جدی تبدیل شده است. عمده‌ی دلیل کم آبی در استان خوزستان پروژه‌های انتقال آب از کارون است که با وجود مخالفت‌های گسترده فعالان محیط زیست همچنان ادامه دارد.
در ادامه اعتراضات بر اساس اخبار منتشرشده از منطقه، دست اندرکاران توزیع آب در خوزستان اقدام به افزایش ورودی آب رودخانه کرخه کرده اند که بخش اصلی مشکل کم آبی در استان خوزستان را به طور موقت برطرف خواهد کرد، اما کارشناسان تاکید دارند این کم آبی به زودی بار دیگر در ماه‌های آینده مشکلاتی جدی برای کشاورزی و دامداری منطقه ایجاد خواهد کرد. دولت روحانی نیز نتوانسته با تظاهر کنندگان وارد گفتگو شود .
درحالی که اعتراض‌های مردم خوزستان به خاطر بی آبی، و دیگر مشکلاتی که در استان درگیر آن هستند ادامه دارد،قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان که بنظر میرسد با حمایت برخی جناحهای اقتصادی حکومت به این سمت رسیده است، مدعی شد که فیلمهای تظاهرات این استان خوزستان ساختگی است که همین دروغ و توهین باعث افزایش تظاهرات شدو برخی در تظاهرات سوسنگرد با شعارهایی این دروغ و توهین وی را پاسخ دادند .
در این میان برخی نمایندگان در مجلس از این استان دولت روحانی را مورد انتقاد شدید قرار دادند . همچنین آیت‌الله محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن آنکه مطالبات بر حق مردم را مورد تاکید قرار داد، از مردم خواست طوری عمل نکنند که موجب سوءاستفاده دشمنان شود.وی با بیان این موضوع که برخی گروه‌های ضد انقلاب در صدد به حاشیه بردن مطالبات مردمی هستند، مطالبات مردم و کشاورزان و دامداران خوزستان را مطالباتی بر حق و قانونی دانست و تاکید کرد کسی با آنها مخالفتی ندارد.
حیدری در عین حال خاطرنشان کرد در میان مطالبات مردمی جریاناتی شناسایی می‌شوند که از خارج از کشور هدایت می‌شوند و از این اعتراضات سواستفاده‌های حزبی و باندی می‌کنند. وی در عین حال خاطرنشان کرد این گروه‌ها پایگاهی بین مردم ندارند.
حیدری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه هدف جریان ضد انقلاب این است که روی مطالبات مردمی موج سواری کند و آن را به نفع خود مصادره کند، گفت این کارها سوءاستفاده، جنایت و خیانت به آرمان‌های ملت است.وی افزود باید در مقابل این سوءاستفاده‌ها که در راستای منافع دشمنان اسلام و انقلاب است، با تمام قدرت در مقابل آن ایستادگی کرد.
حیدری با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی کار خود را در این شرایط به خوبی انجام می‌دهند، تاکید کرد نیروهای مردمی و مطالبه‌گر باید با دقت، بصیرت و هوشیاری قدم بردارند تا هیچ زمینه‌ای برای سوءاستفاده دشمن ایجاد نشود و بدانند مطالبه برحق آنها به عنوان تیری برای رسیدن به قلب دشمن است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان همچنین با بیان اینکه وی در کنار فعالان محیط زیست قرار دارد، اظهار داشت با وجود حمایت از مطالبه‌گران محیط زیست هرگز اجازه نمی دهد که کاری انجام شود که برای مردم بی‌نتیجه باشد و دود آن به چشم مردم برود.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به کشته شدن دو نفر از جوانان کوت عبدالله اشاره کرد و ضمن تاکید بر مطالبه خونخواهی دو جوان کشته شده از شهرستان‌های شادگان و کوت عبدالله، گفت همه مردم خواستار خونخواهی این دو جوان بی‌گناه هستند.
حیدری کشته شدن این دو جوان را به دشمنان ربط داد و گفت دشمنان این جوانان را می کشند تا به منافع خود برسند. وی خاطرنشان کرد دشمنان فقط در جهت تحقق منافع خود عمل می کنند و حاضر هستند انسان‌های بی‌گناه را برای دست یافتن به اهداف خود بکشند.
اظهارات حیدری در حالی عنوان می‌شود که محمود احمدی بیغش نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به اینکه بوی خون و توطئه صوری می‌آید، از مسئولین خواسته است حتی اگر شده، تمام آب را بروی خوزستان باز کنند تا هم عطش را رفع کند هم آتش را خاموش کند .
این اولین بار نیست که کشته شدن جوانان در درگیری‌ها و اعتراضات به دشمنان ربط داده می شود. کشته شده‌های درگیری ها و اعتراضات مردمی معمولا قربانیانی تلقی می شوند که توسط دشمنان برای تخریب و نابودی و مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی انجام می شود. اما معمولا این کشته شده ها کسانی هستند که در درگیری ها توسط خود مقام های جمهوری اسلامی کشته می‌شوند و دو هدف از این طریق دنبال می‌شود. یا با هدف سرکوب اعتراضات و یا با هدف منحرف کردن اعتراض‌های مسالمت آمیز و با این هدف انجام می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بهانه ای برای سرکوب مردم داشته باشند