مذاکرات وین و ابهامات در تداوم آن

در حالی که نگرانی ها از شرایط نامناسب اقتصادی در ماه‌های آینده همچنان ادامه دارد و روز به روز بر شدت نگرانی‌ها در خصوص اقدامات دولت برای تامین کسری بودجه و همچنین تامین مایحتاج اساسی مردم همچنان ادامه دارد، ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با بیان این موضوع که برجام هزینه‌ها و فایده‌هایی داشته است، اظهار داشت سیاست دولت مردمی ترک میز برجام نیست. وی افزود جمهوری اسلامی تاکنون هزینه‌هایی برای برجام داده و اکنون زمان آن رسیده که از منافع برجام استفاده کند.ذوالنور همچنین با اشاره به اینکه دولت تدبیر به مردم بدهکار است، خاطرنشان کرد طرف‌های غربی باید بدهی خود را به ایران بپردازند.
ذوالنور جزو آن دسته از مخالفان برجام است که آن را همواره زیان مطلق تصویر کرده و بارها گفته است برجام جز خسارت برای ایران چیزی نداشت.
با تغییر دولت و روی کار آمدن دولتی که به نظر می‌رسد مطابق میل و خواسته‌ی گروه‌های ارزشی و اصول‌گرایان است، رویکرد آنها نسبت به برجام نیز تغییر کرده است و همان افرادی که بارها می‌خواستند برجام را به آتش بکشند، اکنون خواستار استفاده از مزایای برجام هستند. گرچه بسیاری از تحلیلگران با توجه به ضرورت بازگشت به برجام و کاهش هزینه‌های ناشی از تحریم‌ها که به نظر می‌رسد در صورت عدم تحقق ادامه زندگی را برای بسیاری غیرممکن خواهد کرد و وضعیت بیش از پیش فاجعه باری را رقم خواهد زد، تاکید دارند که منفعت طلبی گروه های تندرو از برجام اهمیتی ندارد، بلکه آنچه اهمیت دارد، این است که با بازگشت به برجام هم از فشار اقتصادی بر مردم کاسته شود و هم آنکه بحران اقتصادی فزاینده در کشور کاهش پیدا کند.
ذوالنور در ادامه اظهاراتش با اشاره به اینکه امریکا مایل به بازگشت به برجام نیست و تنها مایل است که بتواند در قالب بازگشت به برجام مکانیزم ماشه را فعال کند، اظهار داشت آمریکا حاضر نیست هزینه‌های بازگشت به برجام را بپردازد. وی همچنین مدل مذاکرات وین را از مذاکرات برجام نیز بدتر دانست و خاطرنشان کرد امریکا در صدد است مدلی را اجرا کند که ۵۱۷ تحریم باقی بماند و شرایط تحریم‌ها سخت‌تر شود.
ذوالنور البته تاکید کرد دولت آینده میز مذاکرات وین را ترک نخواهد کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد مذاکرات برجام در صورتی ادامه خواهد یافت که حقوق ملت ایران تامین شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین با انتقاد از اقدامات محمدجواد ظریف در خصوص مذاکرات اظهار داشت ظریف تلاش دارد در این گزارش آینده برجام را به نام خود مصادره کند. وی افزود اگر ظریف در وزارت امور خارجه می‌توانست مذاکرات برجامی را پیش ببرد این کار را می‌کرد. ذوالنور در عین حال اظهار داشت دولت آینده اهلیت بیشتری برای مذاکرات دارد و سنجیده‌تر عمل خواهد کرد. وی افزود دستاوردهای آن برای مردم ملموس خواهد بود.

این اظهارات نادرست در حالی عنوان می‌شود که مذاکرات برجامی تنها به مدد توانایی دیپلماتیک ظریف برای پیشبرد مذاکرات محقق شده است و ذوالنور در حالی به عدم موفقیت مذاکرات برجامی اشاره می‌کند که در سال‌های خروج امریکا از برجام مذاکره‌ای بین ایران و امریکا در خصوص برجام انجام نشده که بتوان موفقیت یا عدم موفقیت محمدجواد ظریف را ارزیابی کرد.
اظهارات ضدونقیض اصولگرایان در خصوص برجام از جمله مواردی است که نشان می دهد آنها بر خلاف ادعاهایشان راه حلی بهتر از برجام برای بهبود مذاکرات هسته ای و به سرانجام رسیدن آن و همچنین کاهش تنش‌ها و فشارهای اقتصادی سراغ ندارند.
ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با ایالات متحده آمریکا، روز ۲۰ ژوئن یعنی دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در وین به پایان رسید. هنوز تاریخی برای دور بعدی مذاکرات تعیین نشده است.