روحانی و توجیهات دیرهنگام

روحانی در جلسه گزارش دستگاه های مختلف بویژه بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه از وضعیت اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال جاری و پیش بینی آینده متغیرهای تاثیر گذار مانند تحریم و کرونا بر شاخص های گوناگون اقتصادی و تدابیر اتخاذ شده برای مقابله و مدیریت این عوامل مورد بحث و بررسی قرار داد .
روحانی با تاکید بر حساسیت و جدیت دولت تدبیر و امید بر ارائه گزارش های شفاف و دقیق از وضعیت اقتصادی کشور گفت دولت خود را موظف می داند به مردم با شفافیت و صراحت از فعالیت خود گزارش دهد و در 8 سال گذشته این اقدام را به طور جدی پیگیری کرده است.
وی افزود دولت در کنار تعهد به مردم، با اتکا به نگاه ملی به انتقال مسئولیت تلاش کرده است با واقع بینی نقشه کلان اقتصادی کشور را برای دولت آینده ترسیم و تشریح کند.
روحانی با بیان اینکه تلاش و تدابیر دولت برای گذر از مشکلات و ساماندهی اقتصاد کشور باید با دقت ارائه شود، گفت مردم حق دارند بدانند که چه گردنه ها و چه تکانه هایی موجب بروز چه نوع مشکلاتی شده است و دولت چه راه هایی برای خنثی سازی تحریم و گذر از محدودیت های کرونایی در نظر گرفته است و همچنین لازم است مردم بدانند اگر تحریم و جنگ اقتصادی به کشورمان تحمیل نشده بود و کرونا نیز پدید نمی آمد امروز اقتصاد کشور در چه موقعیتی قرار داشت و حاصل این تجارب در اختیار مردم و مسوولان دولت آینده قرار خواهد گرفت. روحانی که بخاط اینده خودش حاضر نشد به کارشکنی
نهاد رهبری در مورد مذاکرات اشاره کند اکنون دارد به گزئنه ها و مشکلات کشور برای عبور میگوید وی قبلا گفته بود که رفع تحریم‌ها دست خودمان است و می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم که آن را تمام کنیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند.
اما حالا متوجه شده که تمام دستاوردهای دولتش زیر علامت سوال قرار گرفته است .و عملا رهبر اجازه نداد که مذاکرات نهایی به توافق مجدد برسد .
روحانی قبلا درباره احتمال غنی‌سازی ۹۰ درصدی گفته بود صنعت هسته‌ای ما با قدرت باقی ماند و در ماه‌های اخیر این قدرت بیشتر ظاهر شد و نشان داد که سازمان انرژی اتمی با چه توانمندی و قدرت می‌تواند ۲۰درصد، ۶۰ درصد درست کند و حتی اگر روزی برای راکتوری نیاز به ۹۰ درصد باشد مشکلی نداریم . این سخنان روحانی نیز بیشتر ژستهایی است که نشان دهد در مورد مذاکرات او دست بالا و بازی دارد که عملا روند مذاکرات نشان داد که روحانی فاقد توان تاثیر گذاری در مسیر مذاکرات هست و عملا او از چرخه قدرت حذف شده و حتی سخنانش را نیز کسی جدی نمی گیرد .