مذاکرات ناتمام دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر

به گزارش رویترز از قطر در حالیکه عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی و رئیس هیات ۷ نفره مقامات دولتی افغانستان در گفتگو با طالبان، به شرکت کنندگان در اجلاس دوحه، نسبت به اراده و تعهد قاطع دولت افغانستان برای صلح اطمینان داده بود و گفت که مذاکرات دو روزه فرصت خوبی برای هر دو طرف جهت اشتراک گذاری مواضع است. و هیبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان نیز اعلام کرد که به شدت طرفدار یک راه حل سیاسی برای پایان مناقشه‌ها در افغانستان است.و طالبان از هر فرصتی برای استقرار یک نظام اسلامی، صلح و امنیت استفاده می‌کند.و خاهان پایان دادن به جنگ است اما در نهایت مذاکره هیأت بلند پایه دولت افغانستان و گروه طالبان پس از دو روز مذاکره ناتمام به پایان رسید که ناشی از عدم توافق دو گروه می باشد . روز یکشنبه دوطرف در دوحه قطر در بیانیه ای مشترک از توافق بر سر ادامه مذاکرات و تسریع تلاش‌ها جهت برقراری صلح خبر دادند. و گفته شده که دو طرف برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در سراسر افغانستان تلاش خواهند کرد
این درحالی است که گروه طالبان حملات گسترده‌ای را به مناطق مختلف افغانستان آغاز کرده است. به برآورد سازمان ملل، ۲۷۰ هزار خانواده افغان از آغاز ژانویه تا کنون بی خانمان شده‌اند و صدها غیر نظامی نیز کشته و زخمی شده‌اندو درپی سقوط شهرها سیزده میلیون نفر از جمعیت این کشور تحت حاکمیت طالبان زندگی می‌کنند.
رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل خواستار اختصاص ۸۵۰ میلیون دلار برای کمک به مردم جنگ زده افغان و مقابله با سوء تغدیه و آثار خشکسالی و کمک به نزدیک به ۶۷۰ هزار افغان شده است، که از کشور همسایه، ایران، اخراج شده اند.
در این میان مسئولان دولتی از وضع سرکوب و محدودیت‌ها علیه آزادی مردم بویژه زنان و رسانه‌ها در مناطقی که به کنترل طالبان درآمده است، ابراز نگرانی می‌کنند و هشدار می‌دهند که آثار تاریخی افغانستان در مناطق تصرف شده توسط طالبان نیز با تهدیدهای جدی مواجه است.
واقعییت این است اگر مذاکرات قطر شکس بخورد افغانستان وارد چرخه جدیدی از خشونتهای قومی و نظامی خواهد شد. که همین موجب نگرانی مقامات اروپایی شده است .