چالش آمریکا و چین بر سر هنک کنگ

.به گزارش رویترز بدنبال انکه وزارت خزانه‌ داری آمریکا روز جمعه با هدف تحت فشار قرار دادن چین در مورد هنککنگ و تغییر سیاست این کشور در هنک کنگ ، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام هفت مقام کمیته مرکزی حزب کمونیست چین مستقر در هنگ کنگ به فهرست اشخاص تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری به شمار می‌رود، اضافه شده است.سخنگوی وزارت خارجه چین روز یکشنبه در نشست خبری به تحریم هفت مقام دولت مرکزی چین که توسط آمریکا که هشدار تجاری در هنگ کنگ خوانده شده واکنش داد.وی گفت اقداماتی مانند هشدار تجاری در هنگ کنگ، سیاه نمایی بی دلیل فضای تجاری و بازرگانی هنگ کنگ، تحریم غیر قانونی علیه مقامات دولت مرکزی چین در هنگ کنگ از سوی آمریکا، به شدت مغایر با قوانین بین المللی و اصول اساسی روابط بین المللی است.وی افزود پکن این اقدامات را دخالت شدید در امور داخلی خود قلمداد می کند و با آن مخالف است و شدیدا محکوم می کند.وی گفت تحریم های آمریکا فقط یک کاغذ پاره است و اعمال فشار بر چین از طریق تحریم نیز توهمی بی پایه و دور از دسترس است.وی گفت چین طی چند سال گذشته قاطعانه با به اصطلاح فشارهای حداکثری آمریکا مبارزه کرده و به طور قدرتمند واکنش نشان داده است. اگر آمریکا اصرار به ادامه این بازی داشته باشد چین نیز ادامه خواهد داد.
وی افزود هنگ کنگ، هنگ کنگِ متعلق به چین است؛ امور هنگ کنگ کاملا امور داخلی چین محسوب می شود. چین به آمریکا هشدار می دهد بی درنگ دست از دخالت در امور هنگ کنگ و امور داخلی چین بر دارد. چین مطابق قوانین، با اتخاذ اقدامات لازم برای دفاع از حق حاکمیت، امنیت و پیشرفت خود دفاع خواهد کرد.
این در حالیست که علیرغم این تحریمها میزان وجوه در بورس هنگ کنگ در یک سال گذشته از 500 میلیارد دلار هنگ کنگ فراتر رفته و رشد 50 درصدی داشته و کل سپرده ها در بانک های هنگ کنگ نیز در این مدت با رشد 5.6 درصدی به 14 تریلیون و 900 میلیارد دلار هنگ کنگ رسیده است.