توقف حمله نظامی دولت ترامپ به ایران با تلاش یک فرمانده نظامی

به گزارش رویترز و به نقل از کتابی که بوسیله دوتن از روزنامه نگاران واشنگتن پست نوشته شده و قرار است روز سه شنبه منتشر شود ترامپ رییس جمهور سابق امریکا از سوی نتانیاهو نخست وزیر اسراییل تحت فشار قرار گرفته بود که بعد از شکست در انتخابات به ایران حمله کند که در این صورت شاید بتواند انتقال قدرت را به عقب بیاندازد .
ژنرال‌های ارشد آمریکایی از جمله مایک میلی رییس ستاد ارتش امریکا به این خبرنگاران گفته اند که . جنگ با ایران به‌عنوان روشی برای باقی‌ماندن در قدرت نیز جزو گزینه‌های ترامپ بوده است.
مارک میلی، گفته که در این مدت یعنی از نوامبر تا ژانویه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل، به دونالد ترامپ فشار می‌آورد تا ارتش آمریکا به ایران حمله کند وی گفته که برای جلوگیری از عملی شدن این حمله به سختی تلاش کرده که ترامپ را به عدم انجام این کار متقاعد کند و در نهایت موفق شده است هر چند مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، و سایر مشاوران خارجی او از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه و مایکل اوبراین مشاور امنیت ملی مشوقان طرح بنیامین نتانیاهو برای حمله به ایران بوده‌اند. مایک میلی به ترامپ هشدار داد که اگر حمله به ایران را آغاز کند، آمریکا درگیر یک جنگ ناشناخته خواهد شد. ظاهرا میلی به تنهایی توانسته ترامپ را متقاعد کند که این کارمیتواند تبعات خطرناکی برای امریکا به همراه داشته باشد .
میلی همچنین نگران دو سناریوی احتمالی بود. نخست آنکه ترامپ یا به دنبال استفاده از ارتش در خیابان‌های آمریکا برای جلوگیری از انتقال مشروع و مسالمت‌آمیز قدرت باشد و یا اینکه رئیس‌جمهوری زنجیره‌ای از حوادث را به راه بیندازد که منجر به یک بحران کامل شود. هر چند ترامپ گزینه کودتا و سخنان مایک میلی را در مورد کودتا را رد کرده است اما در مورد تحریکات بنیامین نتانیاهو برای کشاندن پای آمریکا به جنگ با ایران، واکنش نشان نداده است.
این در حالیست که بنیامین نتانیاهو در ان دوره هشدار می‌داد که ممکن است به طور مستقل به ایران حمله کند تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.بعد از شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و زمانی که جو بایدن گفت که موضوع احیای برجام را بررسی می‌کند، آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش رژیم اسرائیل، در یک سخنرانی، گفت ساده و روشن داریم یک وضع حتمی را بیان می‌کنم؛ اسرائیل آماده حمله است و طرح‌های خود را به روز می‌کند.