روحانی، عذرخواهی از روند گسترده خاموشیها و بیان دلایل و سکوت در برابر ادامه تظاهرات

در حالیکه تظاهرات و اعتراضات به مقامات از جمله رهبر جمهوری اسلامی در برخی شهر ها همچنان ادامه دارد و بسیاری از خدمات بهداشتی و اقتصادی دچار اختلال شده است .حسن روحانی رییس جمهور در سخنانی به مشکل کم‌برقی و قطعی ‌برق در کشور اشاره کرد و با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق در کشور در 8 سال گذشته اظهار داشت در دولت وی نسبت به دولت‌‎های قبلی میزان بیشتری به ظرفیت برق کشور افزوده شده است، اما در عین حال بروز مشکلات در نحوه توزیع برق را ناشی از گرمای شدید و خشکسالی دانست.
حسن روحانی برق را برای زندگی و آسایش مردم بسیار ضروری دانست و با اشاره به خشکسالی بی‌ساابقه در کشور، و همچنین کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته، اظهار داشت بخش قابل توجهی از تولید برق‌آبی کشور به خاطر کاهش آب سدها قطع شده است. وی همچنین خروج نیروگاه بوشهر از مدار به علت تعمیرات را نیز از جمله دیگر دلایل بروز مشکل در توزیع برق در کشور قطعی گسترده برق دانست.
رئیس جمهور افزایش 50 درصدی تولیدات صنعتی را از جمله دیگر دلایل مصرف برق و بروز مشکل در این زمینه دانست و اظهار داشت صنعت باید با تغییر ساعات فعالیت خود در رفع مشکل بی‌برقی در کشور همراهی کند.
روحانی در ادامه بر ضرورت اطلاع مردم از ساعات خاموشی تاکید کرد و اظهار داشت مردم باید از ساعات قطع برق مطلع باشند تا بتوانند در این خصوص برنامه ریزی کنند.
بر خلاف این ادعاها بسیاری از ناظران تاکید دارند دلیل قطعی گسترده برق در ماه‌‎های اخیر به ویژه آنکه از دو ماه قبل هشدارهای لازم هم در این زمینه داده شده بود، ناشی از فرسودگی شبکه توزیع برق و همچنین عدم بازسازی شبکه توزیع برق در سال‌های اخیر است. ضمن اینکه به گفته‌ی کارشناسان در سال‌های اخیر علیرغم اقدامات محدودی که صورت گرفته، میزان افزایش ظرفیت تولید برق با میزان افزایش جمعیت، میزان افزایش مصرف برق در کشور به علت توسعه، و میزان نیاز فزاینده به برق به علت تشدید گرمای هوا، متناظر و هم‌ارز نبوده است.
روحانی همچنین از مردم که به خاطر قطع برق دچار مشکل شدند، عذرخواهی کرد ودر عین حال از مردم خواست در مصرف برق صرفه جویی کنند.
حسن روحانی خاطرنشان کرد وزارت نیرو در زمینه قطع برق مقصر نیست، اما باید برای مردم توضیح دهد که مشکل چه بوده است.
رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی نیز با تاکید بر اینکه عوامل ناخواسته و غیر ارادی در ایجاد مشکل برق در کشور باید به درستی مدیریت شوند، اظهار داشت عوارض تنش برقی کشور که در اثر تغییرات فصلی و عوامل طبیعی رخ داده باید مدیریت شود و به حداقل برسد. وی همچنین تاکید کرد با برنامه‌ریزی دقیق، باید پیش‌بینی‌پذیری پدیده‌ها افزایش یابد.
روحانی از وزارت نیرو نیز خواست تا با همکاری همه دستگاه‌ها با جدیت و در اسرع وقت نسبت به حل معضل تامین برق اقدام کند.
وی افزود اگر در این زمینه مردم با توضیحات دقیق مسئولان، پاسخ ابهامات خود را دریافت کنند تا اندازه‌ای مشکل را قابل تحمل‌تر خواهد کرد.
صدور دستور پیگیری دلایل قطع برق محدود به حسن روحانی نشده است. علاوه بر وی محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، و محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه نیز خواستار رسیدگی به وضعیت قطع برق شده اند. رئیس قوه قضائیه دادستان کل کشور را موظف کرده است که درباره دلایل قطع برق تحقیقات لازم را انجام دهد.

به گفته‌ی برخی تحلیلگران مقام‌های جمهوری اسلامی طوری شگفت‌زده با مشکلات کشور برخورد می‌کند که گویی در ایجاد مشکلات موجود هیچ نقش و تقصیری ندارند.