دولت روحانی، مناطق آزاد محل توسعه و یا تولید فساد مالی

حسن روحانی رئیس جمهور روز سه شنبه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان و سیستان و بلوچستان، سیاست‌گذاری‌های دولت در مناطق آزاد را بسیار مهم ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه پیش از این فعالیت این مناطق بیشتر وارداتی بوده است اظهار داشت این مناطق در دولت وی بیشتر صادرکننده هستند.
وی در عین حال اظهار داشت پیش از این بخش‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق فعال نبود که در دولت دوازدهم این امر محقق شده است.
حسن روحانی با اشاره به اینکه این مناطق به مرکزی برای سرمایه گذاری تبدیل شده اند، اظهار داشت طی در 8 سال گذشته در مناطق آزاد کارهای عظیمی صورت گرفته و طرح‌های استراتژیک و زیرساختی مهمی در این مناطق اجرا شده است. وی افزود این مناطق باید به نقطه اتصال ایران و کشورهای جهان تبدیل شود.
حسن روحانی همچنین با اشاره به ضرورت جذب سرمایه، آن را تنها عامل برای رونق تولید دانست و با اشاره به اینکه سال 99 سال سختی از نظر تحریم و کرونا بوده است، اظهار داشت دولت توانسته است با وجود سختی‌ها شعار جهش تولید را عملیاتی کند.
اظهارات حسن روحانی در خصوص موفقیت دولت در خصوص توسعه‌ی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از تحلیل‌گران این مناطق را یکی از حیاط خلوت‌های فساد و رانت در کشور می‌دانند و معتقدند که دولت با واگذاری مدیریت مناطق آزاد کشور به افراد ناشایستی که تنها از طریق رانت و روابط فسادآلود توانسته‌اند مدیریت این مناطق را در اختیار گیرند، در واقع به گونه‌ای عمل کرده است که اگر هم توسعه‌‌ی این مناطق منافعی داشته باشد، این منافع نصیب افراد حقیقی می شود و کشور از آن بهره چندانی نمی برد.