روحانی، معرفی ترامپ و کرونا به عنوان عوامل اصلی بحران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با اشاره به اینکه در خصوص مشکلات کشور و شرایط دولت در سال های اخیر گزارش تحلیلی کاملی انجام شده و همه موارد را محاسبه و مشخص کرده است، اظهار داشت در این گزارش دقیق و تحلیلی مشخص شده است که اگر تحریم و جنگ اقتصادی و کرونا نبود شرایط اقتصادی کشور بسیار بهتر از امروز بود .وی از دولت خواست تا این گزارش منتشر شود در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی در ادامه اظهاراتش در این خصوص خاطرنشان کرد این تحلیل نشان داده است که اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبود، امروز رشد اقتصادی بدون نفت کشور 4.1 درصد و رشد اقتصادی با نفت 3.8 درصد بود. وی همچنین تورم کشور را در صورتی که ترامپ و کرونا نمی‌بودند، 11.5 درصد، و نرخ دلار را هم کمتر از 5 هزار تومان دانست.مشخص نیست که این گزارش بر اساس چه تحلیل ها و با چه استدلال هایی منتشر شده است. قیمت دلار قبل از خروج ترامپ از دلار در ایران افزایش یافت و با وجودی که ترامپ اقدامی برای خروج از برجام انجام داده بود، و مثل سال های اول روی کار آمدن خود تنها در باره آن رجز خوانی می کرد، قیمت دلار در کمتر از سه ماه به حدود دو برابر رسید.ضمن اینکه شیوع کرونا در ایران و در جهان گرچه بر بسیاری از کالاها تاثیر گذاشته است اما بعید است که شیوع کرونا تا این حد بر قیمت دلار تاثیر گذاشته باشد.
حسن روحانی در ادامه اظهاراتش به اقدامات دولت برای کاهش مشکلات و رفع مشکلات کشور اشاره کرد و با اشاره به اینکه دولت هر اقدامی که توانسته است برای مقابله با جنگ اقتصادی انجام داده، اظهار داشت دولت وی در مسیر اجرای برجام و لغو تحریم ها هیچ تسامحی نکرده و از همه فرصت‌ها، ساعت ها و دقیقه ها برای لغو تحریم ها استفاده کرده است. وی با اشاره به اینکه مشکلات کمی باقی مانده است اظهار امیدواری کارد که مشکلات باقیمانده در مذاکرات هم حل و فصل شوند و مردم به حق و حقوق خود برسند.
رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش به اظهارات دولت اخیر امریکا در خصوص اشتباه امریکا برای خروج از برجام اشاره کرد و اظهار داشت این دولت در اظهارات خود بارها تاکید کرده است که تحریم ها کاملا بی فایده هستند و بارها بر بی فایده بودن تحریم ها اعتراف کرده اند. وی اظهار داشت با وجود این اعتراف ها تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.
روحانی در ادامه اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و فعالیت های هسته ایران را کاملا امن و صلح آمیز توصیف کرد.
اظهارات حسن روحانی در خصوص عدم تلاش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای در حالی عنوان می شود که جمهوری اسلامی از تهدید ساخت سلاح هسته ای همواره به عنوان یک ابزار فشار برای نشاندن امریکا و اروپا پای میز مذاکرات استفاده کرده است. ضمن این که با توجه به رکود نسبی مذاکرات و نامشخص بودن وضعیت برجام، و نامشخص بودن برگشت امریکا به برجام و لغو تحریم ها، برخی تحلیلگران تاکید دارند که این احتمال وجود دارد که برخی گروه ها در داخل کشور برای آن که امریکا را وادار به دادن امتیازاتی به ایران کنند، ممکن است بار دیگر اقداماتی ایذایی در منطقه انجام دهند یا آنکه تهدیدهایی در زمینه ساخت سلاح هسته ای را نشان دهند و یا اصرار خود برای تولید اورانیوم بالای 60 درصد را همچنان ادامه دهند.
حسن روحانی در ادامه برجام را و امضای ایران پای برجام را یکی از دلایلی دانست که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و در عین حال بار دیگر اقدامات ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران را یک تروریسم تمام عیار دانست.
حسن روحانی در خصوص اقدامات اخیر کارگران برای اعتصاب نیز اظهار داشت مشکلاتی در بودجه پیش آمده که موجب این نارضایتی ها شده است. وی در عین حال اطمینان خاطر داد که این مشکلات به زودی حل خواهد شد. وی افزود دولت اجازه نمی‌دهد مشکل و محدودیتی در حق و حقوق کارگران ایجاد شود. روحانی افزودبه وزیر کار دستور داده‌ است که پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
حسن روحانی در عین حال به اقدامات آینده خود در خصوص برنامه های عمرانی دولت اشاره کرد و اظهار داشت در یک ماه باقیمانده وی طرح های عمرانی نیمه تمام دولت را نیز افتتاح خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه افتتاح یک مجموعه بیمارستانی با 1200 تخت در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار داشت تا کنون چنین بیمارستانی در کشور وجود نداشته و در هفته های آینده افتتاح خواهد شد.
حسن روحانی در حالی افتتاح یک بیمارستان 1200 تختخوابی را برای ایران یک اقدام بی سابقه عنوان می کند که ده ها سال قبل در ایران بیمارستان 1000 تختخوابی وجود داشته است و در سال های اخیر وضعیت سلامت در ایران و امکانات بیمارستان به حدی نزول پیدا کرده است که افتتاح یک بیمارستان 1200 تختخوابی می تواند اقدامی بی سابقه در ایران عنوان شود.
حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش به تاسیس قوه قضائیه توسط محمد بهشتی اشاره کرد و با بیان این موضوع که باید استقلال قوه قضائیه حفظ شود، اظهار داشت روابط و وابستگی‌های جناحی و سیاسی موجب شکست قوه قضائیه و بی طرفی آن خواهد شد.