دیدار رئیسی با رقبای انتخاباتی

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در دیدار با کاندیداهای ریاست جمهوری که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و به عرصه انتخابات راه یافته بودند، با اشاره به اینکه دوران رقابت انتخاباتی تمام شده و دوره رفاقت و همکاری و همدلی برای مشکلات مردم آغاز شده است اظهار داشت همه مردم باید احساس کنند که همه نگاه‌های سیاسی و دیدگاه‌ها منتهی به رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی آن‌ها می‌شود.
عبدالناصر همتی پیش از حضور در این جلسه از دعوت ابراهیم رئیسی در این خصوص خبر داده و گفته بود از وی برای حضور در این جلسه دعوت شده است. وی گفته بود در این جلسه حاضر خواهد شد و پیشنهادات و نگرانی های خود را در خصوص وضعیت اقتصادی کشور به رئیس جمهور منتخب ارائه خواهد کرد.
اظهارات وی قبل از جلسه موجب انتقاد تندی علیه همتی در گفگتوهای بین اصلاح طلبان شده بود. برخی تاکید داشتند که وی که دولت ابراهیم رئیسی را دولت کودتا خوانده و از مردم خواسته بود نگذارند که 28 خرداد به 28 مرداد تبدیل شود، نباید برای مشاوره دادن با چنین دولتی اعلام آمادگی کند. در عین حال برخی تاکید دارند که نامشروع دانستن دولت ابراهیم رئیسی به واسطه انتصابی بودن آن، مانع از این نیست که وی از مشاوره دادن به این دولت در شرایطی که کشور در وضعیت بسیار شکننده و آسیب پذیری قرار دارد، خودداری کند.
جزئیاتی از این دیدار منتشر نشهد است و مشخص نیست که رویکرد کاندیداهای ریاست جمهوری در این خصوص مشاوره ای یا انتقادی بوده است. اما این جلسات در حالی برگزار می شود که مهرعلیزاده یکی از کاندیداهای منتخب تند ترین اظهارات را خطاب به وی عنوان کرد و صفاتی نظیر سندروم پست بی قرار و بیسوادی را به وی منتسب کرد.
اینکه این افراد بعد از چنین اظهارات تندی خطاب به هم توانسته اند باز در یک محفل خصوص کنار هم بنشینند و احتمالا برای ابراهیم رئیسی آرزوی موفقیت کنند، موجب تعجب شده است.
در این دیدار بر همکاری این افراد با دولت آینده و همچنین تبادل نظر در خصوص مشکلات پیش روی دولت با ابراهیم رئیسی دیدار کرده اند.
برخی تحلیلگران معتقدند که چنین ملاقاتی به سرمایه اجتماعی آسیب دیده در کشور بیش از پیش لطمه خواهد زد و بیش از آنکه به خاطر کنار هم قرار گرفتن رقبا به تولید اعتماد عمومی بینجامد و این پیام را به حوزه عمومی ارسال کند که این افراد صرفنظر از انتقادات خود علیه هم آمادگی دارند که برای عملکرد بهتر دولت با هم همکاری کنند، بیشتر این پیام را به حوزه عمومی ارسال خواهد کرد که تمام این دعواها جنگ زرگری است و افراد نه در صد انتقاد از عملکرد یک دیگر برای برای تصاحب قدرت است که از هم انتقاد می کنند.
ابراهیم رئیسی در خصوص این دیدار گفته است که کاندیداهای ریاست جمهوری به وی در خصوص اقدامتی که در یک ماه باقیمانده تا تحویل گرفتن دولت باید انجام شود توصیه هایی را ارائه کرده اند.
برخی تحلیلگران با بدبینی اظهار می دارند که جمهوری اسلامی برای آنکه مردم را بیش از پیش در این انتخابات تحقیر کند و به آنها این پیام را ارسال کند که در انتخابات اخیر هیچ جایگاهی نداشتند، بعید نیست که یکی از دو نفر همتی یا مهرعلیزاده را نیز در دولت به کار بگیرد تا بیش از پیش بتواند ثابت کند که مردم در این انتخابات برای حاکمیت هیچ ارزشی ندارند تمامی این افراد مهره های حاکمیت بودند که مردم را با استفاده از آنها بازی دادند و در نهایت هم در کنار هم همکاری خواهند کرد.
این همان گمانه ای است که در صورت روی کار امدن همتی هم وجود داشت و بسیاری این حدس را مطرح کرده بودند که حتی اگر بر فرض محال همتی هم مجال تشکیل دولت را بیاتبد، دولت و نهادهای امنیتی با تحمیل تمامی کاندیداهای حذف شده به عبدالناصر همتی مردم را بیش از پیش تحقیر خواهند کرد و این پیام را برای مردم ارسال خواهد کرد که آن چیزی که دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی می خواهند انجام خواهد شد نه آنچه که مردم انتخاب می کنند.