رهبر جمهوری اسلامی، دعوت به مشارکت، بی توجه به اقدام ضد مشارکتی شورای نگهبان

رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه دراظهاراتی که به مناسبت انتخابات ایراد کرد و پیش از این هم درباره‌ی برگزاری آن اطلاع‌رسانی شده بود، اظهار داشت انتخاباتی که کمتر از ۴۸ ساعت دیگر برگزار خواهد شد، رویدادی سرنوشت‌ساز خواهد بود و سرنوشت کشور را مشخص خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه این انتخابات در همه‌ی زمینه‌ها در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل فرهنگی، امنیت، سلامت تاثیرگذار خواهد بود، انتخابات را بسیار مهم ارزیابی کرد. وی اظهار داشت مردم با حضور خود و با رای خود، سرنوشت کشور را در همه‌ی ‌مسائل عمده رقم خواهد زد.
خامنه‌ای در عین حال افزود در این انتخابات نه تنها اصل مشارکت مهم است، بلکه نوع مشارکت و نوع انتخاب هم مهم خواهد بود.
همه مردم می‌داننند که خامنه‌ای به صراحت خواستار روی کار آمدن دولتی به قول خود او انقلابی است و در سال‌های اخیر نگرانی هم در این خصوص ندارد که مواضع خود را به صراحت عنوان کند و در مقابل مردم اعلام کند که خواستار روی کار آمدن چه دولتی است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به حضور مردم و مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت مردم باید حضور داشته باشند تا جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند.
وی افزود با وجودی که انتخابات در ایران همواره در زمان مقرر خود انجام می‌شود اما دشمنان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که انتخابات را در ایران زیر سوال ببرند و حضور مردم را کمرنگ کنند و انتخابات جمهوری اسلامی را به نحوی مورد اتهام قرار بدهند و انواع و اقسام حرف‌ها را در این زمینه بزنند. این در حالیست که شورای نگهبان که تحت نظر رهبر اداره میشود با حذف کاندیداها هم در انتخابات مجلس و هم انتخابات ریاست جمهوری بیشترین نقش را در کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری داشته است و بهتر بود سخنرانی این سخنان را برای انها مطرح میکرد .
وی در عین حال مخالفان این شیوه برگزاری انتخابات را گروه‌های خاص نامید و با اشاره به اینکه اکثر مردم خواستار شرکت در انتخابات هستند افرادی را که در این خصوص در فضای مجازی یا در سانه ها با مشارکت مردم مخالفت می‌کنند، گروه‌های خاص نامید و اظهار داشت تجربه نشان داده است مردم هر کاری که دشمن خواسته، آنها عکسش را انجام داده‌اند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد در انتخابات بحث سلایق سیاسی مطرح نیست و فارغ از سلایق سیاسی همه باید شرکت کنند.
علی خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش حضور مردم در انتخابات را نشان‌دهنده‌ی اقتدار نظام دانست و اظهار داشت هیچ ابزار قدرتی به اندازه‌ی حضور مردم، برای کشور قدرت‌افزا نیست. وی افزود کسانی که به دنبال کاهش مشارکت مردم هستند در واقع به دنبال این هستند که ایران را برای حملات تروریستی آماده کنند.
او همچنین به اهمیت انتخاب رئيس جمهور با رای بالا اشاره کرده و اظهار داشت رئیس‌جمهوری که روز جمعه انتخاب شود اگر با رای بالا انتخاب بشود، پشتیبانی محکمی خواهد داشت، و رئیس‌جمهور قوی و قدرتمندی خواهد بود.
وی در ادامه با بیان این موضوع که اگر حضور مردم دارای نصاب مطلوبی باشد و رئیس‌جمهور با رأی بالا انتخاب بشود، موجب افزایش قدرت او خواهد شد، اظهار داشت این قدرت باعث خواهد شد که وی بتواند از این ظرفیت‌ها در کشور استفاده کند.
وی همچنین به سلامت انتخابات در کشور اشاره کرد و اظهار داشت یکی از دلایل سلامت انتخابات در کشور این است که در سال‌های گذشته در انتخابات‌های ریاست جمهوری، رؤسای جمهوری سر کار آمده‌اند که سلیقه‌های سیاسی متفاوتی داشته‌اند.
وی همچنین در حالی که تمام کاندیداهای گروه های مختلف حذف شده‌اند، مناظرات انتخاباتی را رقابتی دانست و به معارضات فکری و زبانی کاندیداها اشاره کرد و آن را نشانه‌ی رقابتی دانستن انتخابات دانست. در عین حال این سطح از تفاوت و تعارض را در حالی که همه می‌دانند که شورای نگهبان مانع از حضور تمامی کاندیداهای جریان‌های مخالف شده است،‌آنها را دارای طرفدارانی عنوان کرد و آن را نشانه‌ای از حقایق مسلم انتخابات در دوران خود دانست.
خامنه‌ای همچنین به دلایل عدم شرکت مردم در انتخابات و عدم رضایت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت گرچه مردم به از شرکت در انتخابات دلسرد هستند اما خوب است که شرکت کنند و مطالبات خود را از طریق انتخابات دنبال کنند.
وی در عین حال تمامی تحریم‌کننده‌های انتخابات را که به خاطر فقدان کاندیدا در انتخابات امسال انتخابات را تحریم کرده‌اند نادیده گرفت و با تقلیل مخالفان شرکت در انتخابات به قشرهای ضعیف جامعه و قشرهای محروم جامعه توقعات این افراد را کاملا به جا دانست و با اشاره به برآورده نشدن توقعات انها اظهار داشت مسئولین باید به این خواسته‌های مردم می‌رسیدند که نرسیده‌اند. وی گلایه این افراد را کاملا درست دانست و از آنها خواست که در انتخابات شرکت کنند و در عین حال از دولت آینده هم خواست که این خواسته‌های مردم را در اولویت قرار دهند و در عین حال تاکید و تایید کرد که دولت آینده باید ودلتی متفاوت با دولت فعلی باشد.
خامنه‌ای پیش از این در انتخابات گذشته در جمهوری اسلامی حداقل در لفظ، گروه‌های مخالف با خود را به رسمیت می‌شناخت اما در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده است که به صراحت جمعیت بزرگی را که خواستار حذف نظارت استصوابی هستند و تنها به دلیل اعتراض به شیوه برگزاری انتخابات در آن شرکت نمی‌کنند نادیده گرفته و آنها را حتی در ظاهر هم جزو مخالفان انتخابات و رای دادن به شمار نیاورد. خامنه‌ای همواره در روزهای انتخابات مخالفین جمهوری اسلامی را به رسمیت می شناخت و از آنها می‌خواست که با وجود اختلاف سیاسی در انتخابات شرکت کند، اما این بار حتی به لفظ هم آنها را به شمار نیاورد و تلویحا نشان داد که تمایلی به حضور مخالفان نظام در انتخابات ندارد.