روحانی تلاش دیر هنگام برای توجیه اقدامات دولت

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در آخرین جلسه خود در هیات دولت، قبل از انتخابات، از اعضای دولت خواست تا توسط دولت سندی ترسیم و در آن تشریح شود که اگر دولت در سال اول فعالیت خود برای بهبود وضعیت کشور تلاش نمی‌کرد، و اقدامات لازم برای برجام انجام نشده بود کشور در چه وضعیتی بود.
وی همچنین خواستار آن شد که سندی تدوین شود و در آن توضیح داده شود اگر در تحریم نبود و برجام در سال 97 توسط ترامپ که وی او را بیمار روانی خواند، دچار مشکل نمی شد، وضعیت کشور چگونه می‌شد.
حسن روحانی در اظهارات اخیر خود بار دیگر با گلایه از اینکه در دوران انتخابات هیچکس از جنایت‌های امریکا حرفی نزد، و اسمی از ترامپ نبرد،‌ به سه سال و نیم جنگ اقتصادی همراه با تروریسم اقتصادی در کشور اشاره کرد و تاکید کرد باید سندی ترسیم و برای مردم روشن شود که همه بدانند از سال 97 تا امروز چه خسارت‌هایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ایران تحمیل شده و اگر این خسارت‌ها نبود وضعیت کشور چگونه بود.
حسن روحانی خاطرنشان کرد دولت وی با تدبیر خود در بسیاری از موارد توانسته است تهدیدها را از بین ببرد و یا تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.وی طراحی بودجه بدون نفت برای نخستین بار در کشور از جمله موفقیت‌های دولت خود دانست و اظهار داشت دولت وی در دوران جنگ اقتصادی یک ریال هم از پایه پولی کشور و بانک مرکزی استفاده نکرده است.
این سیاست همان چیزی است که عبدالناصر همتی کاندیدای ریاست جمهوری بارها آن را یکی ا اقدامات افتخارآمیز فعالیت خود در بانک مرکزی عنوان کرده و بارها گفته است که با وجود نیاز دولت به نقدینگی اجازه استفاده از ذخایر بانک مرکزی را به دولت نداده است.
روحانی همچنین با اشاره به اینکه اگر دولت تدبیر و امید نبود حتماً در فصل 7 سازمان ملل متحد، همه قطعنامه‌ها علیه ملت ایران اعمال می‌شد، اظهار داشت دولت وی توانسته است مسیر خود را با تدبیر ادامه دهد و همزمان برجام را حفظ کند و اجازه ندهد قطعنامه‌ها مجددا اعمال شود.
حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش به ظلم‌هایی که طی مناظرات در حق دولت شد اشاره کرد و به اظهارات زاکانی در خصوص مذاکره دولت روحانی با امریکا اشاره کرد و ضمن دروغ خواندن آن اظهار داشت خامنه‌ای به صراحت اعلام کرده است که اجازه مذاکره با امریکا در دولت قبلی داده شده است.وی افزود با وجودی که شما اجازه داشتید با امریکا مذاکره کنید اما بعد از هفت سال به جز قطعنامه تحریم دستاوردی نداشتید. روحانی در تلاش بود که نشان دهد گروه جلیلی با انکه امکان مذاکره با امریکا را داشت ولی عملا کاری نمی توانست انجام دهد چون روش مذاکره و رسیدن به توافق را بلد نیود . و درعین حال ذهنیت اتوپیایی جلیلی فاصله زیادی با واقعیتهای روابط بین الملل دارد و لذا مشکلات زیادی را میتواند ایجاد کند .