روحانی و چالش انتخابات

حسن روحانی رییس جمهور در سخنانی با اشاره به اینکه همه باید جمهوریت را پاس بدارند، آن را دستاورد بزرگ انقلاب دانست و با بیان این موضوع که راه گله کردن قهر از صندوق نیست و قهر با صندوق هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، گفت اگر مشکلی هم وجود دارد راه حل آن باز هم رفتن پای صندوق است.
وی تاکید کرد اگر گله‌ای از دستگاه‌های مختلف وجود دارد با صندوق و اصل 59 می‌توان همه آنها را برطرف کرد.
اصل ۵۹ که در آن به دولت‌ها اجازه می‌دهد برای موضعات اصلی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رفراندوم برگزار کنند، اصلی است که به مناسبت‌های مختلف مدام مورد اشاره و تاکید حسن روحانی قرار می‌گیرد، اما در عین حال در ۸ سال ریاست جمهوری خود با وجود داشتند اختیارات برای این کار حتی درخواست آن را نیز به مجلس ارائه نکرد تا حداقل چهره‌ای تحول خواه برای مردم به نمایش بگذارد و با وجود همه‌ی سختی‌هایی که مردم در دوران وی تحمل کردند، به مردم نشان دهد که به پشتوانه ۲۳ میلیون رای حامی حقوق مردمی است که او را انتخاب کردند.
وی با بیان این موضوع که به خوبی می‌‌داند که به خاطر رد صلاحیت‌ها بسیاری از مردم نماینده‌ی خود را در داخل کاندیداها نمی‌بینند، از مردم خواست در میان افرادی که نامزد انتخابات هستند فردی را انتخاب کنند که به انتخاب خود نزدیک می‌دانند.
وی در عین حال از وزارت کشور و همه فرمانداران و استانداران و ناظران در سراسر کشور خواست برای صیانت از آرا تلاش کنند و آرای مردم را حق‌الناس خواند.
با وجودی که عبدالناصر همتی در برخی از فرازهای صحبت‌های خود در مناظرات از دولت روحانی انتقاد کرده و گفته بود که به توصیه‌های او در دولت توجهی نشده است، حسن روحانی به طور تلویحی هم از کاندیداتوری وی حمایت کرد و هم با اشاره به اینکه دولت بدون کمک گرفتن از بانک مرکزی توانسته است مشکلات خود را برطرف کند، تلویحا به این موضوع نیز اشاره کرد که مقصر اصلی مشکلات اقتصادی کشور نه بانک مرکزی، بلکه تحریم‌ها و ترامپ است که در مناظره‌ها هیچ اشاره‌ای به آن نشده است.
ضمن اینکه گلایه‌ی وی در خصوص عدم گفتگو درباره تحریم و ترامپ در مناظره‌ها نه به خاطر کاندیداها بلکه به خاطر دستوری است که خامنه‌ای به صدا و سیما در خصوص مناظره‌ها داده است که درباره‌ی سیاست خارجی و تحریم‌ها گفتگویی در مناظره‌ها صورت نگیرد.
جناح مقابل دولت و مردم در این انتخابات تمام تلاش خود را کردند که مشکلات اقتصادی را فقط به دولت ربط دهند و بدون اشاره‌ای به تحریم‌ها آنها را تنها ناشی از بی‌مدیریتی دولت نشان دهند.
این اظهارات به ویژه از این جهت با شدت و قاطعیت بیشتری مطرح می‌شود که گفتگوهای برجامی و رفع تحریم‌ها به آخرین مراحل خود می‌رسد و جناح تندرو در جمهوری اسلامی مترصد است که با بازگشت امریکا به برجامی که همواره منتقد آن بود و بارها آن را به‌آتش کشیدند، و رفع تحریم‌ها، از میوه‌ی رفع تحریم‌ها و سرمایه‌ ارزی فراوانی که از این طریق وارد کشور می‌شود، با پولی که به خاطر تلاش‌های اقتصادی دولت روحانی در خارج از ایران بلوکه شده، جشن پیروزی بگیرند.