تلاشهای انتخاباتی در آخرین روزها در مورد کاندیداتوری همتی

تلاش‌ها برای متقاعد کردن جبهه اصلاحات برای حمایت از عبدالناصر همتی در روز سه شنبه نیز ادامه یافت که نتیجه‌ی آن صدور مجوز توسط جبهه برای اعلام موضع مجزای احزاب در خصوص ریاست جمهوری عبدالناصر همتی شد.
به این ترتیب از بین ۳۱ حزبی که در جبهه اصلاحات عضویت دارند، ۱۵ حزب اجازه یافتند که با وجود ادامه‌ی حضور در جبهه‌ی اصلاحات، در خصوص کاندیداتوری عبدالناصر همتی، به صراحت و آشکارا حمایت خود را اعلام کنند.
با وجود تلاش‌هایی که در مراجعه مجدد به جبهه اصلاح‌طلبان برای حمایت از عبدالناصر همتی صورت گرفت، وی همچنان نتوانست رای کافی برای حمایت رسمی جبهه از وی را پیدا کند و وی با اختلاف یک رای با وجود تعهداتی که به جبهه اصلاحات داد، ‌نتوانست همراهی جبهه اصلاحات برای حمایت از وی را جلب کند.
با این وجود احزاب شناخته شده‌ای مانند حزب کارگزاران سازندگی، حزب اعتماد ملی، مجمع زنان اصلاح‌طلب و مجمع فرهنگیان و برخی دیگر حمایت صریح خود را از عبدالناصر همتی اعلام کردند.
چالش‌ها پیرامون رای دادن یا رای ندادن به عبدالناصر همتی در بین گروه‌های مختلف با گرایش‌های اصلاح‌طلبی همچنان ادامه دارد و با وجودی که جبهه از وی حمایت صریحی نکرده است بسیاری از افراد عادی و گروه‌های سیاسی که گرایش‌های اصلاح‌طلبانه دارند، به استناد اینکه با همتی می‌توان مانع از تندروی بیشتر در ساختارهای کلان اجتماعی شد و جلوی فروپاشی نهادهای اجتماعی را گرفت، از کاندیداتوری وی حمایت می‌کنند.
در روزهای اخیر افراد دیگری به حمایت از عبدالناصر همتی، موضع خود را در انتخابات، ضرورت حمایت از وی اعلام کردند.
عبدالکریم سروش شاخص‌ترین فردی است که در کنار شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی با حمایت از عبدالناصر همتی، به صراحت اعلام موضع کرد گرچه اشاره‌ی وی به جمال عبدالناصر در متن ادبی که برای حمایت از همتی تدوین کرده است انتقاداتی را نسبت به موضع وی ایجاد کرده است.
علاوه بر سروش، علی لاریجانی کاندیدای رد صلاحیت‌شده‌ی انتخابات اخیر و همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای نیز از جمله افراد شاخصی هستند که بی‌انکه نام همتی را به صراحت اعلام کنند، با ترغیب مردم به رای دادن و تغییر بازی به نفع مردم، در واقع تاکید کردند روز ۲۸ خرداد روز سرنوشت برای مردم ایران خواهد بود و مردم خواهند توانست با حضور در انتخابات بازی خود را در انتخابات ۱۴۰۰ رقم بزنند.
لاریجانی با بیان اینکه برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی، مزاحمت‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده، خطاب به مردم به آنها تاکید کرد اراده مردم بسیار قوی‌تر از از اراده‌ی آنهاست.
همچنین علی اکبر صالحی نیز با اشاره به اینکه بسیاری از دشمنان و بدخواهان در تلاشند تا مردم را ناامید کنند اظهار داشت وی ایمان دارد که با وجود تلاش‌ها، ملت ایران باز هم در صحنه حاضر خواهد شد.
وی در بیانیه خود تاکید کرد عدم استفاده مناسب از فرصت­‌های تاریخی، موجب پشیمانی خواهد شد و به سادگی و سهولت نمی‌توان خسارات آن را جبران کرد.
در عین حال به گفته‌ی برخی تحلیل‌گران موضع‌گیری‌های اخیر جبهه اصلاح‌طلبان در خصوص حمایت از عبدالناصر همتی زمیه‌های را هم برای انشقاق‌های صریح در داخل جبهه اصلاح طلبان ایجاد کرده است. برخی معتقدند که این موضع‌گیری محافظه‌کارانه زمینه‌ی جدا شدن برخی از جوانان اصلاح‌طلب از تشکیلاتی حزبی را که برخی افراد پیش‌کسوت اصلاح‌طلبی عملا تصمیم‌گیری‌های جسورانه را با دشواری مواجه ساخته است، فراهم خواهد کرد.
به نظر می‌‌رسد تلاش‌ها همچنان تا آخرین روز برای متقاعد کردن مردم برای حضور در انتخابات ادامه خواهد یافت.
بسیاری تاکید دارند حتی اگر در روزهای پایانی موجی برای رای دادن به همتی شکل بگیرد، می‌تواند از ورود رئیسی و تیم اصولگرای وی به نهاد ریاست جمهوری جلوگیری شود.
اتفاقی که برخی تاکید دارند با موضع‌گیری‌های صریح همتی در خصوص اعضای کابینه و همچنین انصراف مهرعلیزاده به نفع همتی ، رخداد ان خارج‌از تصور نیست.
بخشی از احزاب اصلاح‌طلب که اقدام به حمایت از همتی کرده‌اند از وی خواسته‌اند هرچی سریع‌تر مواضع خود در به کارگیری افراد شایسته در کابینه را نشان دهد. حزب اعتماد ملی به صراحت از عبدالناصر همتی خواسته است به سرعت بالاترین جایگاه در دولت خود را برای محمدجواد ظریف در نظر بگیرد تا نشان دهد که وی به تعهد خود در به کارگیری کارگزاران مورد وثوق مردم پایبند خواهد بود.
گرچه در جلسه مقدماتی با جبهه اصلاح‌طلبان هم همتی و هم ظریف آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند، اما هنوز حکم صریحی از طرف عبدالناصر همتی برای محمدجواد ظریف صادر نشده است