ادامه‌ی اعتراض‌ها به انتخابات

در حالی که اعتراض‌ها نسبت به مشارکت در انتخابات همچنان ادامه دارد و بسیاری شرکت در انتخابات را نه تنها بر هم زدن بازی رقیب و حاکمیت نمی‌دانند، بلکه تاکید دارند که افراد با رای دادن خود با کودتایی که حاکمیت راه انداخته بازی می‌کند، علیرضا اعرافی، عضو شورای نگهبان، که به گفته‌ی برخی گزینه‌ی اصلی جانشینی ریاست قوه ی قضائیه نیز هست، سه روز مانده به انتخابات اعلام کرده است دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به آنان اعلام می‌شود. وی در عین حال گفته است اعلام عمومی این مسئله جای کار بیشتری دارد.
وی گفته است مبنای اعلام دلایل احراز نشدن صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نظر اکثریت اعضای شورای نگهبان است.
این اظهارات اعرافی در حالی عنوان می‌شود که در روزهای اخیر برخی از کاندیداهای شاخص رد صلاحیت‌شده من‌جمله جهانگیری و لاریجانی به صراحت شورای نگهبان خواسته‌اند دلایل عدم احراز صلاحیت آنها را به صراحت اعلام کند. این تلاش‌ها به ویژه پس از انتشار گفتگوی رسانه‌ای مصلحی وزیر سابق محمود احمدی نژاد که گفته بود وی از شورای نگهبان خواسته است تا به علت احتمال بالای رای‌آوری هاشمی رفسنجانی وی را رد صلاحیت کنند، شدت یافته است.
در همان حال تعدادی از ملی و مذهبی‌ها با انتشار بیانیه‌ای بی‌انکه اشاره‌ای به اقدام ایجابی ممکن در شرایط فعلی اظهاراتی را بیان کنند، با اعتراض به روندهای فعلی تاکید کرده اند که نباید تسلیم بازی انتخابات شد و تاکید کرده‌اند که باید صدای اعتراض به این روندهای حذفی با صدای بلند به گوش مردم برسد.
این موضع‌گیری‌های سلبی ، هدفش مشروعییت زدایی از اقدامات کودتایی شورای نگهبان و نهاد رهبری است هر چند سیاستهای راهبردی بعد انتخابات نتوانسته است اقدامی عملیاتی را در این خصوص راهبری کند. همچنان انجام تغییر در فضای اجتماعی و سیاسی کشور را به دیگران محول کرده و از آنها خواسته است برای تغییر در فضاهای موجود اقدام کنند.
این در حالی است که برخی از اعضای شاخص جبهه ملی و نهضت آزادی، مستقلا اقدام به موضع‌گیری شفاف در خصوص انتخابات کرده و عملا عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرده‌اند.
در این میان بیانیه ای که به امضای افراد شاخصی مانند زیدآبادی، بهاره هدایت، احسان شریعتی، آقاجری، علیرضا رجایی، سلحشوری، و سعید مدنی و شعله سعدی و قدیانی رسیده است، با اشاره به اینکه دولت همتی قادر به حل معضلات کشور نخواهد بود گفته‌اند در کنار مردم، به بی‌عدالتی، فساد، دروغ و‌ استبداد اعتراض می کنند انها گفته اند که در انتصابات که به عنوان انتخابات مطرح است شرکت نخواهند کرد . این بیانیه ترکیبی از افراد مختلف داخل و خارج است . درچند دوره اخیر چنین شکافی میان رای دهندگان وجود نداشت . در این میان نظر سنجیها هنوز نشان میدهد که زیر پنجاه درصد در انتخابات شرکت میکنند . و رای همتی نیز هنوز توانایی ندارد که به دور دوم برود هر چند که برخی مانند مطهری معتقدند که در دور روز اینده میتواند صورت بگیرد و انتخابات به دور دوم خواهد رفت .